الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل

امروزه کاربران اینترنتی برای پیدا کردن پاسخ سوالات و دستیابی به خدمات مورد نظر خود، از موتورهای جستجو  استفاده می کنند. این روش را می توان آسانترین و سریع ترین راه جستجو دانست که در مدت زمانی کوتاه،  منابع اطلاعاتی مختلف در یک موضوع خاص را در اختیار کاربر قرار می دهد. عملکرد موتور جستجوی گوگل از دید کاربران معمولی بسیار ساده است و با چند کلیک به نتایج دلخواه خود می رسند اما آیا تا به حال فکر کرده اید که پروسه ی جستجو، گزینش و نمایش اطلاعات به کاربران چگونه انجام می شود؟

واقعیت این است که رقابت های شدید بر سر کسب رتبه ی برتر در google از دید کاربران مخفی است و اینکه چگونه سایت های مختلف ارزیابی شده و در یک لیست نمایش داده می شوند، فرایندی پیچیده می باشد که این موتور جستجو به وسیله ی الگوریتم های خود آنرا انجام می دهد . با اینکه بسیاری از سئو کاران و کسانی که در این زمینه تخصص دارند توانسته اند به اطلاعاتی در مورد نحوه ی عملکرد این الگوریتمها دست یابند ولی معمای جالب گوگل هم چنان از دید دیگران پنهان است و با به روز رسانی هایی که هر از گاهی در استراتژی های خود به وجود می آورد فرصت کشف و شناسایی را  نیز از بین می برد، زیرا پنهان بودن لازمه ی بقای آن می باشد.

الگوریتم های گوگل دقیقا چه کار می کنند؟

هدف  اصلی  این سیستم جستجوی هوشمند، نمایش نتایج بهتر و مرتبط تر با عبارات جستجو شده توسط کاربران می باشد و  در بازه های زمانی مختلف با استفاده از ربات ها ی خزنده و الگوریتم های خود همواره در حال بررسی صفحات وب موجود در اینترنت می باشد ، تا بر اساس معیارهایی که دارد سایت های برتر را شناسایی کرده و هم چنین آنهایی را که خلاف قوانین عمل کرده اند ، جریمه نماید . کسانی که بتوانند از طریق تحقیق و یا تجربه از برخی استانداردهایی که  google برای رده بندی صفحات وب در نظر دارد ، مطلع شوند می توانند با به کارگیری آنه فاکتورها شانس افزایش رتبه سایت در گوگل را افزایش دهند.  البته باید به این نکته توجه داشت که آپدیت ها و تغییراتی که در الگوریتم ها به وجود می آید باعث می شود تا معیارهای گوگل برای ارزیابی سایت ها تا حدی تغییر نماید و بر همین اساس راهکارهایی که قبلا مورد توجه قرار گرفته است، به اندازه ی قدیم تاثیر گذار و نتیجه بخش نخواهد بود، بنابراین اگر در زمینه بهینه سازی وب سایت فعال هستید، باید مطالعه ی مستمر در این خصوص داشته باشد تا از آخرین تغییراتی که گوگل ایجاد می نماید مطلع شوید و بتوانید استراتژی و روش جدیدی برای سئو کردن سایت ها در نظر بگیرید.

آشنایی با الگوریتم های گوگل

یک سایت سودمند و برتر نسب به سایرین،  سایتی است که بیشتر مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفته باشد و عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می شود یک صفحه وب بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال سودمند بودن محتوا و امکانات آن صفحه برای کاربران موجب محبوبیت و افزایش بازدید آن خواهد شد. تعداد بازدید کنندگان یک سایت از دید گوگل پنهان نمی ماند زیرا یکی از معیارهای این موتور جستجو برای ارزیابی بهترین ها، میزان محبوب بودن آن در نزد کاربران فضای مجازی است. البته در افزایش رتبه یک سایت فاکتورهای زیادی تاثیر گذار هستند و تمامی جزییات صفحات وب توسط ربات های خزنده مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه هر یک از الگوریتم های گوگل به طور مختصر معرفی می گردند.

خدمات سئو و بهینه سازی سایت

انواع الگوریتم های گوگل

 

    • الگوریتم پاندا

google panda با دقت بسیار به دنبال کشف روش های اسپم استفاده شده در سایت های اینترنتی می باشد و شدیدا با سئو سیاه در حال مبارزه است. با فعالیت بسیار دقیق الگوریتم پاندا بسیاری از مدیران سایت ها به این نتیجه رسیده اند که محتوای تکراری و کپی شده هیچ گونه ارزشی ندارد و یک صفحه ی وب زمانی مورد توجه کاربران و هم چنین موتور جستجوی گوگل قرار می گیرد که اطلاعات مفید و سودمند و کپی نشده را در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد و در واقع افزایش رتبه سایت آن از طریق سئو ارگانیک به وجود آید.

این الگوریتم به میزان زیادی بر سر موارد زیر حساس می باشد:

استفاده از انواع روش های spam / محتوای تکراری و کپی شده Duplicate content و دارای Keyword Stuffing

سئو سیاه یا black hat / کلوکینگ / مزرعه لینک و …….

    • الگوریتم پنگوئن

سایت های زیادی هستند که قوانین گوگل را رعایت نمی کنند و با استفاده از روش های اسپم سعی در افزایش رتبه سایت خود دارند . پنگوئن یک فیلتر قوی برای شناسایی اینگونه سایت ها است و در بیشتر موارد با پنالایز کردن انها موجب می گردد تا از نتایج گوگل حذف شوند و یا کاهش رتبه ی شدید پیدا کنند. این الگوریتم قدرت تشخیص این موضوع را دارد که شما سایت خود را برای کاربران بهینه سازی کرده اید و یا از طریق روش های اسپم تلاش کرده اید که جایگاه بهتری در لیست نتایج گوگل به دست آورید. موارد زیر از جمله وظایف آن می باشد:

– شناسایی لینک های غیر طبیعی ( لینک بیلدینگ و خریداری بک لینک، Back Link های دریافت شده از سایت های اسپم ، لینک های تبادلی دو طرفه و سه طرفه ، لینک های ایجاد شده به صورت خودکار با برنامه های لینک ساز، تشخیص یکسان بودن و ازدیاد Anchor text ها )

– تشخیص به کار گیری روش های سئو سیاه در یک سایت

– تشخیص keyword stuffing و over optimization

    • الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم گوگل همانند یک کارشناس محتوا با مهارت و دقت زیاد، عبارات جستجو شده توسط کاربران را تجزیه و تحلیل می نماید تا در نهایت بتواند بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. شاید برایتان جالب باشد که چرا به این نام نامیده شده است؟

کوچکترین پرنده ی دنیا مرغ مگسخوار است که بال هایش در هر ثانیه با سرعت بسیار زیادی تکان می خورد به گونه ای هرگز نمیتوان بالهایش را دید، بنابراین ویژگی اصلی این الگوریتم سرعت و دقت بسیار زیاد در پردازش اطلاعات است.

نحوه ی عملکرد:  با استفاده از یک روش تحلیلی (Knowledge Graph  ) نزدیک ترین و مرتبط ترین نتیجه را نسبت به  عبارتی که کاربر سرچ کرده است، نمایش می دهد. مثال : اگر در گوگل عبارت پشتیبانی وب سایت در تهران را سرچ کنید،  مرغ مگس خوار بر اساس بررسی مفهومی عبارت جستجو شده توسط شما،  از میان تمام سایت هایی که خدمات پشتیبانی را انجام می دهند، سایتی را  نمایش می دهد که دقیقا دارای صفحه ای با محتوای مرتبط با عبارت سرچ شده باشد. در واقع سعی دارد مرتبط ترین و با کیفیت ترین محتوا را برای نمایش به شما انتخاب کند.

    • الگوریتم کبوتر :

وظیفه ی این الگوریتم نمایش نتایج محلی برای جستجو های محلی است و می توان گفت که به کمک سایر الگوریتم های گوگل از جمله مرغ مگسخوار می آید. اگر در عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد می کند کلمه ای مرتبط با مناطق جغرافیایی وجود داشته باشد این الگوریتم فعال شده و بر اساس بررسی هایی که انجام می دهد در نهایت منجر به نمایش مرتبط ترین صفحه یا سایت بر مبنای جستجوی محلی خواهد شد و از این طریق فرصت مناسبی برای دیده شدن کسب و کارهای کوچک محلی توسط کاربران فضای مجازی فراهم می گردد.

    • الگوریتم سندباکس :

گوگل برای جلوگیری از تقلب ، خرید بک لینک و سئو کلاه سیاه روش های مختلفی را به کار می گیرد. یکی از این روش ها الگوریتم sandbox google سند باکس می باشد. جالب است بدانید مدیران گوگل برخلاف الگوریتم های پاندا و پنگوئن ، هیچکاه وجود یا عدم وجود سندباکس را اعلام نکرده اند. آنچه مشخص است آن است که این الگوریتم نوعی فیلترینگ است که از ورود سایت های اسپم و نوپا به رتبه های برتر کلمات کلیدی جلوگیری می کند. از همین رو این الگوریتم به سندباکس شهرت یافته است.
معیار اصلی گوگل برای تازه تاسیس بودن یا نبودن یک سایت عمر دامنه می باشد. به طور کلی اگر دامنه یا همان نشانی وب سایت شما کمتر از 4 ماه عمر داشته باشد گوگل محدودیت هایی را برای رتبه بندی آن در نتایج جستجو به کار خواهد بست.

حتما بخوانید ! اگوریتم سند باکس رو بهتر بشناسید

احسان دربندی

از سال 86 فعالیتم رو در حوزه IT شروع کردم و علاقمند فناوری جدید در حوزه IT شدم ، از همان سال های اولیه به فکر راه اندازی کسب کار بودم و تا اینکه خودم رو به عنوان کار افرین پیدا کردم و عاشق کار افرینی شدم . در حال حاضر یک توسعه دهنده حرفه ای هستم و عاشق خدمت رسانی به مردم کشورم ....

2 دیدگاه در پست “الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد