برچسب یا tag چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

برچسب یا tag چیست ؟
برچسب یا همان تگ ها ، دسته بندی های خاص و کوچکی هستند که دسترسی به اطلاعات و محتوای سایت را آسان تر می کنند. کارکرد برچسب ها به گونه ای است که با جستجوی آنها در محتوای نوشته می توانید مطالب مورد نظر خود را پیدا کنید. به عبارت دیگر از برچسب ها برای ارتباط میان نوشته های مختلف سایت استفاده می شود. این مطالب اغلب از نظر محتوا مشابه یکدیگر می باشند. بنابراین برچسب ها ابزار مفید و البته مهمی در منظم کردن و کاربردی کردن هرچه تمام تر سایت هستند.

در اینجا باید توجه داشت بخش  دسته بندی مطالب نیز کاری تقریبا مشابه با برچسب را انجام می دهد اما تفاوت های اساسی با آن دارد. برچسب ها براساس محتوای نوشته انتخاب می شوند در حالیکه دسته بندی ها بر اساس موضوع نوشته انتخاب می شوند و نسبت به برچسب ها کلی تر می باشند. به طور مثال زمانی که شما یک نوشته پیرامون ” آموزش استفاده از برچسب ها ” ایجاد می کنید، آن را در دسته بندی ” طراحی سایت ” یا ” آموزش طراحی ” قرار می دهید و هرگز کلماتی همچون ” استفاده از برچسب ” یا ” چگونگی طراحی سایت ” را به عنوان دسته بندی قرار نمی دهید؛ بلکه از آنها به عنوان برچسب استفاده می کنید. کاربر می تواند با کلیک بر روی هریک از برچسب های نوشته ، به نوشته های مرتبط با آن دسترسی پیدا کند به شرط آنکه برای دیگر نوشته های مرتبط نیز از برچسب یکسان استفاده کرده باشید.

در ادامه چگونگی استفاده از برچسب ها را همراه با ذکر یک مثال عینی، شرح خواهیم داد.

نحوه استفاده از برچسب

فرض کنید ما یک دسته بندی داریم به نام ” رنگ زرد “. دسته بندی رنگ زرد شامل نوشته ها و محصولات خاصی است که ما آنها را با شکل های هندسی در تصویر نمایش داده ایم.

حال نیاز است تا ما برچسب هایی را برای این نوشته های گوناگون به کار ببریم. در ادامه نمونه ای را به عنوان مثال برای انتخاب برچسب های  شکل های هندسی قرار داده ایم. این نمونه به افزایش فهم مطلب کمک می کند.

برچسب ها : مثلث ، مستطیل ، دایره ، اشکال مثلث ، اشکال مستطیل ، اشکال دایره و…

با ثبت هر برچسب ، صفحه ای با همان نام در وب سایت شما ایجاد می شود. در واقع این صفحات ، یک دسته بندی کوچک تر در وب سایت

شما ایجاد می کنند. برای افزایش درک مطلب به شکل های زیر دقت فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

در اینجا می توانید صفحات برچسب مربع ( اشکال مربع ) و برچسب دایره ( اشکال دایره ) را مشاهده کنید. هر یک از مربع ها یا دایره ها یک نوشته متفاوت هستند که در برچسب مربوط به خود قرار گرفته اند.

نکات اساسی در استفاده از برچسب

در قسمت قبل با ماهیت برچسب و چگونگی استفاده از آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم نکات اساسی را که در انتخاب برچسب مناسب اهمیت دارند بیان کنیم.

– برچسب هارا کوتاه و مفید انتخاب کنید. انتخاب کل یک جمله به عنوان برچسب و یا قرار دادن عبارتی با بیش از 3 کلمه برای برچسب توصیه نمی شود. در بهترین حالت باید کلمات مرتبط با محتوا را از میان نوشته ها انتخاب و ثبت کنید. در مثال ” آموزش استفاده از برچسب ها ” می توانید از برچسب هایی همچون برچسب ، کاربرد برچسب ، مراحل طراحی سایت و.. استفاده نمایید.

– تعداد برچسب هایتان را محدود کنید. استفاده بی رویه از برچسب ها نه تنها باعث سردرگمی مخاطب می شود بلکه ربات گوگل را نیز درگیر صفحات فرعی کرده و از جستجوی صفحات اصلی سایت باز می دارد. بنابراین پیشنهاد می شود برچسب ها را به صورت هوشمند انتخاب کنید چرا که در نوشته های آینده نیز می توانید از این برچسب ها استفاده نمایید.

در همین رابطه سعی کنید از برچسب هایی استفاده کنید که گمان می کنید در نوشته های آینده نیز می توانید به بهترین شکل از آنها بهره ببرید. به عبارت دیگر شما می توانید تعدادی برچسبِ از پیش تعیین شده و مشخص را جمع آوری کرده و از آنها متناسب با محتوای نوشته های خود استفاده نمایید.

– از انتخاب نام دسته بندی های سایت به عنوان نام برچسب پرهیز کنید. چرا که این کار باعث سردرگمی کاربر و همچنین تاثیر منفی در سئو می شود. از طرفی قرار دادن محتوا یکسان در دو صفحه جداگانه چهره خوشایندی از وب سایت شما به نمایش نخواهد گذاشت.

– برچسب های گوناگون را تنها به یک دسته بندی ، یک محصول و یا یک نوشته خاص محدود نکنید بلکه آنها را برای موارد مختلف و البته مرتبط از لحاظ محتوا استفاده نمایید.

– همچنین باید خاطر نشان کرد که استفاده از برچسب هیچگونه تاثیر مثبتی در سئو و یا تاثیری در بهبود نتایج سایت در جستجوگر گوگل ندارد. بلکه تنها هدف آن بهبود کارایی سایت برای کاربران می باشد. لذا توصیه می شود از ثبت افراطی برچسب ها خودداری نمایید؛ چراکه این کار احتمال جریمه شدن سایت توسط گوگل را نیز افزایش می دهد.

و اما به عنوان سخن پایانی باید بدانید ساختار سایت را صرفا برای موتور های جستجو طراحی و تنظیم نکنید بلکه کاربران را به عنوان مهمترین هدف خود در نظر بگیرید. این نکته ای است که بارها و بارها از سوی مدیران گوگل به وبمستران و طراحان سایت گوشزد شده است.

از سال 86 فعالیتم رو در حوزه IT شروع کردم و علاقمند فناوری جدید در حوزه IT شدم ، از همان سال های اولیه به فکر راه اندازی کسب کار بودم و تا اینکه خودم رو به عنوان کار افرین پیدا کردم و عاشق کار افرینی شدم . در حال حاضر یک توسعه دهنده حرفه ای هستم و عاشق خدمت رسانی به مردم کشورم ....

3 دیدگاه در پست “برچسب یا tag چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد