مروری بر چالش های طراحی وب سایت در سال ۲۰۱۶

webdesigntrend

اگر یک طراح هستید و یا به طراحی وب علاقمند می باشید، مطالب و تازه های دنیای وب را دنبال می کنید و دارای اطلاعات نسبی در این زمینه هستید؛ قطعا می دانید که تکنیک ها و اصول طراحی روز به روز در حال تغییر و به روز رسانی است و بسیاری از این تغییرات بر اساس نیازها و سلایق و تمایلات بازدید کنندگان و کاربران به وجود می آید؛ بنابراین هر از گاهی کسانی که در زمینه ی طراحی سایت فعال هستند با چالش های مختلفی رو به رو می شوند که تطبیق و هماهنگ شدن با این تغییرات یکی از مهم ترین دغدغه های آنان می باشد؛ زیرا لازمه ی ادامه ی فعالیت در این عرصه این است که با جدیدترین تکنیک های طراحی وب آشنایی کافی داشته و بتوان از آن ها استفاده نمود تا نتیجه ی کار علاوه بر اینکه مورد پسند کاربران قرار می گیرد، رضایت موتور های جستجو به ویژه گوگل را نیز تامین نماید. در دنیای مدرن امروزی رقابت یک موضوع بسیار مهم می باشد که بر نحوه ی فعالیت افراد تاثیر خواهد داشت. رقابت موجب می شود تا میزان تلاش برای داشتن نمونه کارهای جدید و استاندارد و مطابق با آخرین آپدیت های ارائه شده در خصوص طراحی وب بیشتر شود و همیشه اثری جدید برای ارائه وجود داشته باشد. رقابت موجب می گردد که برای ماندگاری در این عرصه دانش فنی و کیفیت اجرایی افزایش داده شود. امروزه کم تر کسی است که از اهمیت راه اندازی یک سایت برای پیشرفت دادن کسب و کار خود در اینترنت و دنیای مجازی آگاه نباشد اما تعداد زیادی از افراد نمی دانند که فقط داشتن یک سایت کافی نیست. یکی از مهم ترین معیارها این است که طراحی وب سایت برای مشاغل مختلف چه سودی خواهد داشت و چگونه می توان در بین تعداد بی شمار سایت های اینترنتی متمایز بود. با توجه به امکانات مختلفی که امروزه برای راه اندازی یک سایت وجود دارد، این کار سخت و زمان بر نیست و با اندک هزینه ای هم می توان آن را انجام داد؛ برای مثال می توان با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس که امکانات مختلفی را به صورت جامع در اختیار طراح قرار می دهند، یک سایت را راه اندازی نمود اما معیار اصلی در طراحی وب،  کیفیت آن چیزی است که به بازدید کنندگان ارائه می شود و بدون شک تمامی چالش های مطرح شده و تغییراتی که به وجود می آید؛ برای این است که بتوان این کیفیت را افزایش داد و در نهایت یک سایت برای کاربران اینترنتی متفاوت، جذاب و سودمند باشد؛ بنابراین یک سایت حتی اگر با استفاده از cms های آماده طراحی شده باشد لازم است که مطابق با استانداردهای تعیین شده برای طراحی وب، سفارشی سازی و پیکر بندی شود. قطعا هر سال با توجه به بررسی رفتار کاربران و نیاز سنجی های مختلف چالش های جدیدی مطرح می گردد اما در این مطلب به برخی از مواردی که بیش از همه در سال گذشته مورد توجه ی طراحان و فعالان در این زمینه قرار گرفته بود، اشاره شده است. هر چند که هنوز هم بسیاری از سایت ها وجود دارند که مطابق با این استاندارد ها نیستند و به نوعی بسیار قدیمی بوده و نیاز به تغییرات دارند، اما مهم ترین نیاز آن ها یک مدیر یا ادمین هوشمند است که با آگاهی از تازه ترین های دنیای طراحی وب اقدام به طراحی مجدد یا سفارشی سازی صفحات نماید، آیا شما مدیر هوشمند سایت خود بوده اید یا خیر؟

برخی ازعوامل موثر بر طراحی وب سایت

  • بهینه نمودن تمامی اجزای صفحات وب برای دستگاه های هوشمند و موبایل ( ریسپانسیو )
  • استفاده از قالب ها و تمپلیت های ساده به گونه ای که علاوه بر برخورداری از امکانات لازم، بتوانند اجزای مختلف یک صفحه را به شیوه ای زیبا، کارآمد و در دسترس در معرض دید کاربران قرار دهند.
  • استفاده از انواع اسلایدرهای تعاملی (Interactive Slider)در طراحی وب، به گونه ای که در یک صفحه امکان مشاهده ی عکس و دسترسی سریع به مطلب مرتبط با آن وجود داشته باشد.
  • افزایش سرعت بارگذاری و لود شدن سایت:

*عدم استفاده از گرافیک سنگین و پیچیده برای وب سایت به منظور افزایش سرعت لود شدن یک سایت برای بازدید کنندگان ( برای مثال عکس هایی با حجم بالا، قرار دادن عکس در بک گراند صفحات، قرار دادن کلیپ های حجیم،فونت های خاص و … )

*پارالاکس بودن صفحات سایت به ویژه صفحه اصلی : این تکنیک در طراحی وب بسیار جالب و موثر بر سئوی سایت می باشد و به گونه ای است که وقتی کاربر در حال مشاهده ی یک صفحه می باشد، با حرکت دادن موس و پایین تر رفتن اجزای مرتبط با آن قسمت سایت برای وی لود می شود؛ بنابراین می توان گفت که علاوه بر اینکه با استفاده از این تکنیک سرعت لود شدن افزایش می یابد می تواند برای بازدید کنندگان بسیار جالب و جذاب نیز باشد.

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

2 دیدگاه در پست “مروری بر چالش های طراحی وب سایت در سال ۲۰۱۶

  1. رحمان صادقی

    ممنون از مطلبتون
    ولی اگه یکم اطلاعات فنی همه قاطیش میکردید خوب میشد چون به نظر شخص بنده خسته کننده بود و تا ۲ سطر اول بیشتر اینجور مقالات رو نمیخونم

    امیدوارم همیشه در کارتون موفق باشید

    Reply
    1. احسان دربندی

      ممنون از شما ، حتما در مقالات بعدی نکات فنی بیشتری را ذکر خواهیم کرد

      Reply

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد