نکات کلیدی seo و بهینه سازی وب سایت

سئو

نکات کلیدی seo و بهینه سازی وب سایت

امروزه اکثر دارندگان وب سایت از این موضوع آگاه هستند که تنها راه اندازی یک سایت کافی نیست و برای اینکه بتوانند به تحقق اهدافی که از این کار داشته اند، کمک نمایند باید تکنیک های خاصی را به کار بگیرند. یکی از این تکنیک ها و در واقع پروسه هایی که موجب تکمیل فرآیند طراحی وب خواهد شد، seo می باشد. بهترین تعریفی که می توان برای سئو ارائه داد :

مجموعه ای از اقدامات که در داخل و خارج از صفحات سایت شما صورت می گیرد، تا مطابقت با استانداردهایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت های مختلف در نظر گرفته اند، محقق شود. به همین دلیل این کار شامل جزییات زیادی است و شرکت پشتیبان وب به عنوان یکی از معتبرترین اجرا کنندگان seo و بهینه سازی وب سایت، همیشه این مطلب مهم را به متقاضیان متذکر می شود که برای کسب نتیجه از این فرایند، نیازمند زمان کافی هستیم تا بتوانیم تمامی جزییات را آن گونه که لازم است استاندارد سازی نماییم. در این مطلب به برخی از بنیادی ترین و کلیدی ترین اصول سئو اشاره شده است که برای آشنایی مختصر و ابتدایی با این موضوع می توانید آن ها را مطالعه نمایید، اما باز هم ذکر می کنیم که تنها دانستن مفاهیم تئوری مرتبط با seo و بهینه سازی سایت کافی نیست و برای انجام این تکنیک ها بر روی صفحات وب نیازمند کسب تجربه و یا استفاده از خدمات تخصصی مجموعه ها و شرکت هایی هستید که همانند پشتیبان وب این کار را به طور حرفه ای به انجام می رسانند.

فاکتورهای seo برای داشتن یک سایت خوب و ارزشمند از دیدگاه گوگل

  • تایتل صفحه اصلی سایت ( Title ) : در این قسمت باید یک عنوان را که مجموعا کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد و هم چنین در برگیرنده ی کلمات کلیدی اصلی مرتبط با موضوع سایت باشد، قرار داد . برای جداکردن کلمات عنوان می توانید از علامت | استفاده نمایید.
  • توضیحات : (description)این متا تگ به عنوان یکی از مهم ترین تگ های موجود در هر صفحه ی وب می باشد که توضیحی مختصر در مورد آن صفحه را ارائه می دهد. برای توضیحات seo صفحه ی اصلی سایت لازم است که یک توضیح مرتبط و کم تر از ۱۵۰ کاراکتر را که شامل کلمات کلیدی باشد در نظر گرفت و در این قسمت قرار داد. کاربرد این تگ ها زمانی است که ربات های خزنده ی گوگل به سایت شما مراجعه می کنند و خیلی سریع از طریق این متا تگ های مطرح در سئو می فهمند که سایت شما درباره ی چیست و مهم ترین کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کسب و کار شما چه کلماتی هستند. این موضوع در رتبه بندی سایت ها بر مبنای keywords بسیار اهمیت دارد.
  • عنوان هر صفحه ی داخلی به ویژه صفحات مهم سایت نیز همانند تایتل صفحه ی اول از اهمیت زیادی در seo و بهینه سازی سایت برخوردار است و به همین دلیل در انتخاب آن باید بسیار دقت شود به گونه ای که علاوه بر دارا بودن کلمات کلیدی مرتبط با مطلب یا خدمات آن صفحه و استاندارد بودن از دیدگاه گوگل، عنوانی جذاب برای بازدید کنندگان باشد تا اگر این صفحه حاوی مطالب مهمی می باشد، کاربران به خواندن آن ترغیب شوند.
  • تگ h1: به عنوان یکی از فاکتورهای seo، هر صفحه ی وب لازم است که شامل یک عبارت باشد؛ عبارتی که از کلمات کلیدی مهم و اصلی ساخته و در تگ h1 قرار داده شده است. معمولا هدینگ یا سر تیتر هر پاراگراف به عنوان اچ وان در نظر گرفته می شود. همانطور که در این مطلب مشاهده می نمایید، عبارت ” نکات کلیدی seo و بهینه سازی سایت ” به عنوان h1 در نظر گرفته شده است.
  • تگ h2: این تگ دارای اولویت بالایی است اما ارزش آن نسبت به h1 کم تر می باشد. توجه داشته باشید که کلمات و جملات مهم سایتتان را باید درون این تگ ها قرار دهید تا ربات های موتورهای جستجو آنها را ببینند. تگ h1 در هر صفحه ی وب فقط یک بار مورد استفاده قرار می گیرد که شامل کلیدی ترین کلمات است اما از h2 می توان بیش از یکبار استفاده نمود.
  • کدهای  css: برخی از فاکتور های سئو مرتبط با on page می باشد و به طور اختصاصی به طراحی مربوط می شود. یک طراح حرفه ای به خوبی می داند که استفاده از کد های مرتبط با استایل دهی صفحات به صورت inline مناسب نیست و به ازای یک سایت باید تمامی کدهای سی اس اس در درون یک فایل  cssقرار داده شود. بهینه سازی فایل های css یکی از المان های اصلی در seo و بهینه سازی سایت به شمار میرود .
  • تگ img : در هر قسمت از صفحات وب که از یک عکس استفاده نمایید، تگ Img به آن اختصاص داده می شود و بهینه سازی تصاویر یکی دیگر از بخش های سئو می باشد. برای بهینه نمودن یک تصویر لازم است که از تگ alt استفاده کنید و این تگ را برابر با کلمه ی کلیدی مرتبط با آن تصویر قرار دهید. هم چنین نوشتن توضیح بسیار مختصر برای هر عکس بسیار سودمند است.
  • ثبت کردن سایت در google webmaster tools :گوگل وب مستر تولز یکی از ابزارهای بسیار معروف و کاربردی شرکت گوگل می باشد که به صورت رایگان اطلاعاتی را در خصوص یک سایت به سئو کاران ارائه خواهد داد. به طور خلاصه پس از ثبت آدرس url سایت خود در این ابزار می توانید به اطلاعاتی  مرتبط با seo مثل وضعیت ایندکس شدن صفحات داخلی و مقالات وب سایت، آمار کلمات کلیدی و .. دسترسی پیدا کنید و همچنین از امکاناتی مثل مدیریت نقشه سایت، تعیین نحوه ی نمایش نام دامین، لینک های داخلی، لینک های شکسته و بلاک شده، جلوگیری از دسترسی ربات های خزنده ی موتورهای جستجوگر به برخی از صفحات داخلی و …. استفاده نمایید.
  • ثبت سایت در google analaytics : گوگل آنالایتیک نیز به عنوان یکی دیگر از سرویس های رایگانی که google دراختیار وب مستران و مدیران دامین ها قرار داده است، یک ابزار قدرتمند برای تحلیل seo وب سایت می باشد که به طور مستقیم با ترافیک ورودی به آن سایت و میزان بازدید ها مرتبط است. این ابزار به ویژه مورد توجه سئو کاران و بازاریابان اینترنتی قرار گرفته است، به علت اینکه می توان با شناخت بیشتر جامعه ی آماری بازدید کنندگان وب سایت، استراتژی های جدید را به منظور تبلیغات هدفمند به ویژه از نوع محتوایی در آن سایت پیاده سازی نمود. برای تحلیل و کنترل ترافیک سایت، وضعیت seo، تحلیل بازدیدکنندگان و لینک های بازدید شده توسط آن ها، میزان بازدید سایت از طریق گوشی های هوشمند یا سایر دستگاه ها و …. می توانید از این ابزار پیشرفته ی گوگل استفاده نمایید.
  • Site map:سایت مپ یک فایل متنی از نوع xml می باشد که آدرس های متفاوتی از صفحات داخلی سایت در آن وجود دارد. این فایل به طور مستقیم مورد توجه ربات های خزنده ی گوگل قرار می گیرد، با این حساب نقشه سایت فاکتور مهمی در seo محسوب می شود و یک راهنما برای ربات های google خواهد بود تا از طریق این فایل بتوانند به صفحات سایت دسترسی پیدا کرده و از آخرین به روز رسانی های مطالب و صفحات اگاه شوند. sitemap یک ساختار مشخص به بات های گوگل ارائه می دهد تا از این طریق بتوانند خیلی سریع تر صفحات سایت شما را ایندکس نمایند.
  • باز شدن سایت با www یا بدون www : نحوه ی آدرس دهی صفحات یک سایت زمانی بر seo تاثیر منفی خواهد داشت که هر یک از لینک های سایت یک بار با  www  و یک بار بدون wwwدر گوگل ایندکس شوند. به این نکته توجه داشته باشید که تنها باید از یکی از این دو فرمت استفاده شود تا صفحات داخلی سایت شما با یک Url یکسان توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. در سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس می توان تعیین کرد که url صفحات به چه صورت باشد، در غیر این صورت باید از طریق اعمال تغییرات جزیی در فایل .htaccess اقدام نمود.

حتما بخوانید ! تاثیر سئو بر کسب و کارهای اینترنتی

 انتخاب نام دامنه ی مناسب، یکی از استاندارد های مهم در seo و بهینه سازی سایت

نام دامنه بدون شک معرف کسب و کار شما است؛ بنابراین باید تا حد زیادی مرتبط با موضوع سایت، از لحاظ نوشتاری آسان، کوتاه و مختصر باشد، به گونه ای که حفظ کردن و به خاطر سپاری آن برای بازدید کنندگان سخت نباشد. معیارهایی برای انتخاب نام دامین وجود دارد که شما با اطلاع و آگاهی از آن ها می توانید یک نام خوب و مناسب و موثر در سئوی سایت را گزینش نمایید. در این نام می توان کاراکترهای مختلف مثل حروف a تا z و اعداد ۰ تا ۹ و خط تیره (-) را استفاده نمود. توجه داشته باشید که برای دامنه حروف کوچک و بزرگ تفاوتی ندارند. هم چنین ثبت و یا تمدید دامنه به صورتی که مدت آن بیشتر از یک سال باشد در seo اهمیت دارد.

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد