گوگل آنالیتیک و مزایای استفاده از آن در سئو وب سایت

Google analytics یکی از سرویس هایی است که به صورت رایگان از جانب گوگل در دسترس وب مستران و مدیران وب سایت ها قرار گرفته است و با ارائه ی اطلاعات مختلف از جمله موارد مرتبط با میزان بازدید ها و رفتارهای کاربران می تواند به یک تحلیلگر و یا سئو کار کمک نماید تا با استفاده از این اطلاعات، راهکاری جدید در جهت پیشرفت دادن وضعیت سئو و افزایش بازدید سایت انتخاب نماید. گوگل آنالیتیک به طور مستقیم به تحلیل و آنالیز موارد مرتبط با کاربرانی خواهد پرداخت که از سایت شما بازدید داشته اند و اطلاعات مختلفی مثل صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را در اختیار ادمین قرار می دهد؛ بنابراین این ابزار یک روش بسیار هوشمندانه برای نظارت بر میزان بازدید های انجام شده از صفحه اصلی و صفحات داخلی وب و یک ابزار قدرتمند برای تحلیل seo وب سایت می باشد. شاید برایتان سوال باشد که تحلیل و بررسی رفتار کاربران و بازدید کنندگان از طریق سرویس گوگل آنالیتیک چه فایده ای خواهد داشت؟

در جواب این سوال می توان گفت که هدف اصلی راه اندازی یک وب سایت این است که شما بتوانید با ارائه ی اطلاعات و یا در عرض دید قرار دادن محصولات و خدمات خود نظر و توجه بازدید کنندگان را جلب نمایید. هر یک از کاربران اینترنتی به عنوان یک مشتری در نظر گرفته می شود و در بهترین حالت می تواند متقاضی دریافت خدمات یا خرید محصولاتتان باشد و به بهبود وضعیت سود آوری اقتصادی کسب و کارتان کمک نماید، به همین ترتیب زمانی که از گوگل آنالیتیک به عنوان ابزار راهنمای کنترل و بررسی رفتار بازدید کنندگان و تحلیلگر آماری بازدید های تحت وب استفاده می کنید می توانید بفهمید که بیشترین بازدید از کدام یک از صفحات داخلی سایت صورت گرفته و محبوب ترین اطلاعات و مطالب و یا محصولات شما از دید کاربران اینترنتی کدام است؟ همچنین بازاریابان اینترنتی با بررسی این گزارشات می توانند مشخص نمایند که چه نوع تبلیغاتی در فضای مجازی موجب شده است تا بر تعداد بازدید کنندگان آن سایت افزوده شود؛ با این حساب شما خواهید توانست که با برخورداری از یک تحلیل درست، استراتژی و راهکاری جدید را برای رسیدن به هدف خود در بازه ی زمانی مشخص تعیین نمایید و گوگل آنالیتیک با ارائه ی گزارشات تخصص یک راهنما در جهت تحقق هدف شما خواهد بود.

سرویس گوگل آنالیتیک چه اطلاعاتی را ارائه می دهد؟

Google analytics تمام ویژگی هایی که برای یک برنامه ی قدرتمند تحلیلگر تحت وب لازم می باشد، را داراست و با برخورداری از امکانات گوناگون می تواند به بهترین شکل ترافیک ورودی یک وب سایت را تعیین نماید. با توجه به اینکه این برنامه از طرف google ارائه شده است به میزان زیادی می تواند برای تحلیل سایت هایی که به دنبال افزایش رتبه در موتور جستجوی گوگل هستند، مناسب باشد. برای تحلیل جامع تر و بررسی دقیق تر وضعیت صفحات وب، این سرویس را می توان به صورت ترکیبی با یکی دیگر از مهم ترین ابزارهای گوگل به نام وب مستر تولز مورد استفاده قرار داد. در ادامه برخی از امکاناتی را که گوگل آنالیتیک در اختیار وب مستران قرار می دهد ، مشاهده می نمایید :

  • اطلاعاتی راجع به بازدید کنندگان سایت شما در قالب اعداد، جدول و گراف های نمایشی
  • محل و موقعیت جغرافیایی کاربران ( کشور و شهر )
  • تکنولوژی مورد استفاده و مرورگر هایی که کاربران برای بازدید از سایت شما از آن ها استفاده کرده اند.
  • رزولوشن صفحه نمایش دستگاهی که بازدیدکننده از طریق آن صفحات وب را مشاهده نموده است.
  • کاربران از چه منابعی به سایت شما وارد شده اند؟ ( موتورهای جستجو، تبلیغات، انواع لینک های موجود در سایت های دیگر، ایمیل های تبلیغاتی، کانال ها، کلمات کلیدی، رسانه های اجتماعی و … )
  • شناسایی قوی ترین و ضعیف ترین صفحات یک سایت بر اساس میزان جذابیت برای کاربران
  • مشاهده ی مدت زمانی که کاربران در صفحات وب گذرانده اند.
  • ارائه ی گزارشی کامل در مورد تبلیغات سایت
  • اطلاعاتی در خصوص تاثیر محتوای سایت بر بازدید کنندگان
  • ارئه گزارش کاملا تصویری از تعداد بازدید های وب سایت شما

چگونه از گوگل آنالیتیک استفاده نمایید؟

  • ابتدا لازم است که یک حساب جی میل داشته باشید و در آن وارد شوید.
  • سپس آدرس google.com/Analytics را در مروگر وارد نمایید.
  • در این مرحله به دلیل اینکه از قبل در حساب جی میل خود هستید، گزینه Access Analytics برایتان نمایش داده می شود ، بر روی آن کلیک نمایید.
  • در این مرحله لازم است که شما کد گوگل آنالیتیک که ترکیبی از جاوا اسکریپت و HTML می باشد را به سایت خود اضافه کنید تا روبات ها بتوانند به آسانی وضعیت سایت شما را ردیابی نمایند.
  • در مراجعات بعدی می توانید نتایج این ردیابی را که شامل تعداد زیادی از اطلاعات در قالب گزارش و گراف و اعداد و ارقام می باشد، در قسمت داشبورد google analytics مشاهده نمایید.

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

2 دیدگاه در پست “گوگل آنالیتیک و مزایای استفاده از آن در سئو وب سایت

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد