همه چیز راجع به الگوریتم رنک برین گوگل

همه چیز درباره الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (RankBrain) در ماه آوریل سال 2015 رسما توسط گوگل اعلام کرد که در حال اجرایی شدن است. بنابر سنت همیشگی گوگل در مورد الگوریتم های موتورجستجوی خود گوگل در این باره نیز توضیحات خاصی را مطرح نکرد. گوگل بارها اعلام کرده است که بیش از 200 الگوریتم برای رتبه بندی نتایج در نظر گرفته میشود. اما بسیاری از معیارهایی که گوگل برای این موضوع در نظر می گیرد معیارهای خطی و رباتی هستند.

اجازه دهید مثالی برای شما بزنیم، سن یا عمر دامنه یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی کلمات کلیدی می باشد اگرچه ارزش این عامل در زمان حاضر بسیار کم شده است اما همچنان جز فاکتورها به حساب می آید و به معنای این است که اگر سن دامنه سایتی بیشتر باشد از این نظر امتیازی بیشتری دریافت میکند. به این سبک از فاکتورهای رتبه بندی معیارهای خطی گفته می شود.
با گذشت زمان نوع جستجو های کاربران از نظر کیفیت بسیار تغییر کرد به طوری که گوگل در یکی از گزارش های خود اعلام کرد عددی نزدیک به 15 درصد جستجو روزانه کاربران برای گوگل جدید است. بنابراین نیاز بود که سازوکاری برای ربات ها در نظر گرفته شوند که بتوانند مانند انسان با استفاده از هوش مصنوعی در لحظه نتایج مرتبط با جستجو کاربران را پیدا کرده و برای آن ها به نمایش در بیاورند.
در همین راستا الگوریتم جدید گوگل به نام رنک برین (RankBrain) اجرایی گردید.

رنک برین چیست؟

رنک برین الگوریتمی برای پردازش و درک بهتر و عمیق تر کلمات و جملاتی که سرچ می شود، است. رنک برین، الگوریتم یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی گوگل است که برای مرتب سازی نتایج به کمک گوگل آمده است. اما چه عاملی باعث تفاوت این الگوریتم می شود این نکته می باشد ، تا قبل از انتشار و اجرایی شدن رنک برین الگوریتم های قبلی اصطلاحا به صورت دستی بودند یعنی مهندسان گوگل با برنامه ریزی ربات ها از آنها فقط اجرای کار خاصی را خواستار بودند اما با پیدایش الگوریتم رنک برین مهندسان ربات ها را برای تجزیه و تحلیل جستجوها توانمند ساختند.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

برای تشخیص نحوه کار کرد الگوریتم رنک برین متخصصان سئو و وبمستران پس از تحلیل داده های حاصل از نتایج جستجو ها به دو نکته اساسی از عملکرد این الگوریتم پی برده اند:
1. فهم کلمات یا عبارت کلیدی (search queries):

جایگاه کلمات کلیدی در الگوریتم رنک برین

یکی از مشکلات که گوگل همواره برای مرتب سازی نتایج خود قبل از الگوریتم رنک برین با آن مواجه بود جستجو کلمات و عبارت جدید بود. وقتی کاربری اقدام به جستجو برای کلمه ی کلیدی جدیدی می نمود، گوگل ناچارا اقدام به بررسی صفحات وبی که کلمه کلیدی دقیقا در آن وجود داشت کرده و آنها را به کاربران نمایش میداد. در این شرایط گوگل چون سرنخ های کمی از خواسته های کاربران داشت نتایج را به صورت حدسی برای کاربران مشخص می کرد.
اما با انتشار الگوریتم رنک برین گوگل با دقت بسیار بیشتری به فهم عبارات کلیدی می پردازد و نتایج را به صورت مفهوم کلی تر در نظر گرفته و مجموعه ای از اطلاعات به کاربر نشان می دهد در این مرحله با بررسی رفتار کاربران هنگام مواجه با نتایج جدیدتر، دایره نتایج را تخصصی تر کرده و دقیقا به کاربر آن چیزی را ارائه می دهد که به دنبالش است.
2. میزان رضایت کاربران از نتایج جستجوها

تاثیر رضایت کاربران در الگوریتم رنک برین
همانطوری که در بخش قبل توضیح دادیم گوگل برای عبارات جدید مجموعه ای از نتایج را به کاربر نشان می داد و برای اینکه متوجه شود دقیقا کدام سایت را بالاتر از دیگران قرار دهد معیاری ندارد جز رضایت کاربران. خوشبختانه در این شرایط عواملی زیادی وجود دارد که گوگل با بررسی آنها کم کم نتایج خود را پالایش کرده و بهترین خروجی را در جستجو خود قرار می دهد، عواملی مانند:
• میزان کلیک کاربران برای هر نتیجه
• نرخ پرش یا خروج از سایت
• میزان حضور کاربر در سایت و بازگشت به آن
• سیگنال های تجربه کاربری (ux)
به عنوان مثال برای روشن تر شدن عملکرد ربات ها در این شرایط فرض کنید کاربران با جستجوی عبارت وارد اولین سایت شده و پس از بررسی کوتاه از آن خارج شده و وارد لینک دوم گردند. اگر این رفتار را در مورد سایت دوم نیز داشته باشند و بلافاصله از آن خارج گردند و لینک سوم را باز کنند و سایت سوم نتیجه مورد نظر آن ها را نشان دهد گوگل نیز بلافاصله لینک شماره 3 را به صدر نتایج منتقل می کند.

توصیه های برای بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم رنک برین

همانگونه که متوجه شدید الگوریتم رنک برین متمرکز بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است و هدف آن نمایش دقیق ترین نتیجه برای کاربر بر اساس کلمات کلیدی ناشناخته می باشد، بنابراین هنگامی که اقدام به انتشار محتوایی برای سایت خود می نمایید حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید.

• محتوای سایت خود برای مجموعه ای از کلمات کلیدی مرتبط یک موضوع سئو کنید نه یک کلمه خاص: در شرایط فعلی عبارات تک کلمه ای کمترین میزان جستجو را دارا می باشند و کاربران به سمت جستجو عبارات متوسط و بلند رفته اند به طور مثال کلمه کابینت به ندرت جستجو می شود اما عباراتی مانند طراحی کابینت آشپزخانه – انواع مدل کابینت و… بسیار بیشتر جستجو می گردند.

• تجربه کاربری (ux) سایت خود را بهینه نمایید: افزایش سرعت سایت – در دسترس بودن بخش های مختلف مورد نیاز کاربر. باید تمام سعی خود را کنید که در کوتاه ترین زمان کاربر را به صفحه مورد نظرش برسانید.

95 درصد از آن‌ چیزی را که به دیگران می‌آموزیم برای همیشه در ذهن ما ماندگار می گردد.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد