فریم ورک چیست ؟

فریم ورک

کسانی که به یادگیری دانش طراحی سایت علاقه مند هستند و یا می خواهند به نوعی در این عرصه فعال باشند، نیاز به آموختن اطلاعات زیادی خواهند داشت که هر یک از آن ها می تواند به صورت تئوری یا عملی در زمان های مختلف مورد استفاده ی آن ها قرار گیرد. Framework واژه ای است بسیار متداول که در حوزه ی طراحی وب و برنامه نویسی بسیار پر کاربرد می باشد. فریم ورک به عنوان یک چارچوب نرم افزاری می تواند اشاره به مجموعه ای از قوانین، استاندارد ها و کتابخانه ها و دستورات آماده ی مرتبط با برنامه نویسی داشته باشد که از کتابخانه های مختلف ( شامل کلاس ها و توابع ) تشکیل شده است. با استفاده از آن یک برنامه نویس خواهد توانست که از امکانات و قابلیت های مختلف یک زبان در راستای انجام پروژه ی خود استفاده نماید. برای استفاده از انواع فریم ورک ها ابتدا باید اطلاعات کافی در خصوص آن ها به دست آورد و بتوان با استاندارد ها و اصول و قواعد از پیش تعیین شده ی آن ها خود را هماهنگ نمود، یعنی آن ها را یاد گرفت. زیرا هر یک علاوه بر داشتن تمامی مزایای که در ادامه ی این مطلب به آن ها اشاره خواهد شد، ویژگی های مختص خود را دارند و برای استفاده در یک پروژه ی خاص مناسب هستند؛ بنابراین بر اساس پیچیدگی و میزان کاربرد آن فریم ورک توسط برنامه نویسان انتخاب می شوند و در نهایت با خلاصه سازی و سهولت استفاده از کد ها، می توانند موجب افزایش امنیت و بهره وری نتیجه ی حاصل از عملیات شوند؛ بنابراین Framework را می توان یک برنامه یا ابزار مفید برای توسعه کد نویسی در نظر گرفت که استفاده از آن مزایای زیادی به ویژه برای برنامه نویسان خواهد داشت.

مزایای استفاده از انواع فریم ورک

  • امکان استفاده ی صحیح و بجا از توابع و امکانات زبان های برنامه نویسی با توجه به نوع پروژه
  • افزایش سرعت انجام کار ( جلوگیری از ایجاد عملیات تکراری و وقت گیر)
  • افزایش دقت و خوانایی کد
  • توسعه پذیر بودن
  • انسجام، سادگی و سهولت ی مجدد از کد های نوشته شده
  • معمولا یک فریم ورک با اکثریت سیستم عامل ها و مرورگر های وب سازگاری دارد و می توان از آن در پروژه های مختلفی استفاده نمود.
  • به وجود آوردن نوآوری و تغییرات مثبت در نحوه ی کد نویسی معمول توسط برنامه نویسان مثل خلاصه نویسی کد ها.
  • مناسب برای استفاده در پروژه ها و کارهای تیمی؛ زیرا معمولا این کارها به یک استاندارد و سیستم مشخص نیاز دارند تا بتوان بخش های مختلف کار را به افراد شرکت کننده در آن تیم برون سپاری نمود.
  • بروز رسانی و ارتقا فریم ورک بسیار آسان است.
  • قابلیت اتصال و ارتباط با پایگاه داده و بانک های اطلاعاتی
  • به وجود آوردن منافع اقتصادی در پروژه های بزرگ به واسطه ی افزایش کیفیت کار و کاهش زمان اتمام پروژه

.netframework , CakePHP،Zend ، Laravel , Codeigniter چیست؟

Framework  ها را می توان به عنوان یک واسطه بین سیستم عامل و برنامه نویسان در نظر گرفت. یک برنامه نویس موفق کسی است که علاوه بر داشتن آشنایی و تسلط نسبت به مجموعه زبان های پر کاربرد در حیطه کاری خودش، به فریم ورک های معروف نیز مسلط باشد و بتواند از آن ها استفاده نماید؛ زیرا به طور مستقیم موجب توسعه دادن زبان های برنامه نویسی می شوند و کد نویسی را آسانتر می سازند، به گونه ای که دیگر نیاز به تکرار کردن کد های طولانی نخواهد بود و می توان با استفاده از توابع و کتابخانه های تعریف شده در Framework  ها بسیاری از عملیات را به سادگی و با سرعت بیشتری اجرایی نمود. همانطور که گفتیم برای هر زبانی فریم ورک هایی تعریف و ارائه شده است :

  • یکی از برنامه ها و محصولات نرم افزاری شرکت مایکروسافت که بسیار کاربردی و سودمند واقع شده است، .Net Framework می باشد که کاربرد وسیعی در برنامه نویسی وب با زبان های C#,Vbscript,Vb.net,C++ را دارد.
  • تمامی زبان ها و cms های مبتنی بر php مثل وردپرس نیز با Framework هایی مثل ، CakePHP،Zend ، Laravel , Codeigniter و Symphony هماهنگی و سازگاری دارند و شخص طراح سایت یا برنامه نویس می تواند بنا به نوع پروژه از آن ها استفاده نماید.

لازم به ذکر است که تنها یک طراح سایت یا برنامه نویس حرفه ای و متخصص می تواند تشخیص دهد که برای انجام یک پروژه استفاده از کدام فریم ورک مناسب تر است، در واقع این انتخاب باید بر مبنای زبان برنامه نویسی وب استفاده شده انجام شود. نوع پروژه و تجربه ی برنامه نویس است که تعیین می کند آیا به کارگیری آن Framework  سودمند خواهد بود یا خیر، بر این اساس هنرکده دیجیتال به تمامی کسانی که می خواهند بدانند آیا استفاده از انواع فریم ورک در خصوص برنامه نویسی وب خوب است یا خیر، توصیه می کند تا تشخیص این موضوع را بر عهده ی برنامه نویسان بگذارند؛ زیرا با توجه به نوع و پیچیدگی یک پروژه ی مبتنی بر وب ضرورت استفاده از frame work تعیین خواهد شد ، با وجود اینکه مزایای فریم ورک ها بسیار واضح و مشخص است.

 

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد