هاست اشتراکی چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

هاست اشتراکی

طبیعی است که قبل از راه اندازی و در دسترس قرار گرفتن یک سایت از طریق شبکه جهانی اینترنت، باید به فکر فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات آن باشیم. در تقسیم بندی مجازی، یک سرور می تواند به چندین قسمت تقسیم شود که به این قسمت ها هاست می گویند. هاست در زبان انگلیسی به معنای میزبان است و فضایی محسوب می شود که می توان تمامی فایل ها و اطلاعات را روی آن نگهداری و ذخیره کرد؛ بنابراین هربخش از یک سرور به عنوان یک هاست از یک وبسایت میزبانی می کند. در این مقاله از پشتیبان وب که در زمینه سئو سایت و نگهداری سایت فعالیت می کند به هاست اشتراکی و مزایا و معایب آن می پردازیم.

هاست اشتراکی چیست؟

به سرویسی که استفاده از یک سرور را برای چندین کاربر مختلف با سایت یا برنامه های مختلف ممکن می کند، هاست اشتراکی می گویند. در این سرویس، سرور در اختیار بیش از یک کاربر قرار می گیرد، محتویات سایت های مختلف روی یک هاست قرار می گیرد و تمامی کاربران از منابع مشترک و محدودی مانند RAM، CPU و… استفاده می کنند. بسته به نوع سرور و منابع آن، تعداد کاربرانی که می توانند از یک هاست اشتراکی استفاده کنند، تعیین می شوند.

مزایای هاست اشتراکی

ارزان و مقرون به صرفه

هاست اشتراکی به دلیل تقسیم هزینه های نگهداری از سرور بین مشترکین و مخارج بین واحد های مختلف، ارزان و مقرون به صرفه تر از هاست اختصاصی و هاست ابری است.

مناسب برای سایت های کوچک و جدید

هاست اشتراکی برای سایت های تازه راه اندازی شده مناسب است زیرا این گونه سایت ها نیازی به منابع اختصاصی ندارند.

مدیریت آسان

معمولا هاست های اشتراکی سرویس دهنده برای مدیریت آسان هاست، خدماتشان را همراه با کنترل پنل هایی از جمله دایرکت ادمین ارائه می کند.

امکان میزبانی از سایت های Dynamic

سایت های داینامیک، سایت هایی هستند که ظاهر آن ها با توجه به بازدیدکنندگانشان تغییر می کند. برای میزبانی از این سایت ها می توان از هاست اشتراکی استفاده کرد.

عدم نیاز به نگهداری فنی

یکی دیگر از مزایای هاست اشتراکی تعمیر و نگهداری سایت توسط شرکت ارائه دهنده سرویس است و این موضوع بخشی از پکیج محسوب می شود و نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارد.

معایب هاست اشتراکی

کاهش سرعت لود سایت

به مدت زمانی که طول می کشد تا صفحات وبسایت پس از ارسال درخواست از طرف مرورگر بالا بیاید، سرعت لود سایت می گویند و با توجه به این که در این نوع هاست منابع مشترک هستند، بنابراین سرعت لود سایت می تواند کاهش بسیار زیادی داشته باشد.

کاهش بازدهی هنگام فشار از سمت شرکای دیگر

در تعریف هاست اشتراکی بیان کردیم که برخی سایت های دیگر نیز با شما از یک سرور استفاده می کنند. زمانی که این سایت ها بیش از حد به سرور فشار بیاورند، عملکرد سایت شما دچار مشکل می شود.

اختلال هنگام افزایش ترافیک

با توجه به این که گفتیم هاست های اشتراکی برای سایت های تازه کار با ترافیک کم مناسب هستند، زمانی که ترافیک سایت شما زیاد می شود باید به سراغ ارتقاء پکیجی که تهیه کرده اید باشید.

محدودیت شخصی سازی

در هاست اشتراکی، شخصی سازی وجود ندارد و این سرویس به صورت اشتراکی استفاده می شود؛ بنابراین نمی توانید آن را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

در خطر بودن از طرف شرکاء

اگر هکر ها بتوانند از طریق یک سایت به سرور دسترسی پیدا کنند، احتمالا می توانند روی دیگر سایت ها و حتی سایت شما هم تاثیر بگذارند.

تفاوت سرور اختصاصی و هاست اشتراکی

  • در هاست اشتراکی تنها می توان از منابع و امکاناتی که برای هر وبسایت تعریف شده است استفاده کرد و رعایت قوانین سرور میزبان و شرایط عمومی آن امری ضروری و مهم است اما در سرور اختصاصی اینگونه نیست.
  • مدیریت هاست اشتراکی در اختیار مدیر سرور آن است و مالک وبسایت هیچگونه دخل و تصرفی در مدیریت آن ندارد.
  • هزینه تهیه هاست اشتراکی کمتر از سرور اختصاصی است.
  • در سرور اختصاصی، مدیریت تمامی منابع به صورت کامل در اختیار مالک وبسایتی است که بر روی آن میزبانی می شود.

جمع بندی

هاست، فضایی است که می توان تمامی فایل ها و اطلاعات وبسایت را روی آن نگهداری و ذخیره کرد و هاست اشتراکی، سرویسی است که به چندین سایت یا کاربر مختلف امکان استفاده از یک سرور را می دهد. هاست اشتراکی مزایا و معایب مختلفی دارد که هنگام استفاده از آن باید با این معایب و مزایا آشنا باشید. با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد به این نتیجه می رسیم که هاست اشتراکی برای وبسایت کسب و کار های کوچک، وبلاگ، سایت های نمایش نمونه کار و وبسایت های شخصی گزینه بسیار مناسبی است.

  • بلاگ
  • 193
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد