راهنمای پیش از شروع باز طراحی سایت

باز طراحی سایت

با توجه به این که در حال حاضر قصد مطالعه این مطلب را دارید، می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالا وبسایت شما قدیمی شده است و می‌خواهید آن را تغییر دهید یا مشکلی در ترافیک راکد و کاهش تبدیل‌های وبسایت وجود دارد که می‌خواهید با باز طراحی سایت بر طرف شود. علت باز طراحی سایت هر چه که باشد اگر به درستی انجام شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند و در مقابل، اگر به درستی انجام نشود می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی شود. در این راهنما، قصد داریم به بهترین، ایمن‌ترین و موثر‌ترین راه برای انجام باز طراحی سایت و انجام آن با در نظر گرفتن مشتریان بپردازیم. با ما همراه باشید.

باز طراحی سایت چیست؟

به بازنگری بسیار گسترده یک وبسایت که شامل تغییر عناصری از جمله کد، محتوا، ساختار، تصاویر و… وبسایت فعلی می‌شود و به منظور ارائه خدماتی بهتر به بازدیدکنندگان صورت می‌گیرد، باز طراحی سایت می‌گویند. این بازنگری بسیار گسترده وبسایت اگر به طور صحیحی انجام شود، می‌تواند درآمد را افزایش داده، نرخ پرش را کاهش دهد و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

تفاوت باز طراحی سایت و بروزرسانی وبسایت

تفاوت میان باز طراحی سایت و بروزرسانی آن به تعداد تغییرات و میزان وسعت دامنه آن‌ها بستگی دارد:

باز طراحی سایت به معنای تغییر قابل توجه کد و ظاهر بصری یک وبسایت است و شامل موارد زیر می‌باشد:

انتشار یک هویت بصری جدید و نام تجاری

بازسازی صفحات از لحاظ UX به منظور جای دادن ماژول‌ها و عملکرد‌های جدید در خود

به روزرسانی معماری اطلاعات

معرفی یک سیستم مدیریت محتوای جدید

بروزرسانی یک وبسایت به معنای اعمال تغییرات جزئی در وبسایت و عدم تغییر ساختار اصلی و عملکرد وبسایت است و شامل موارد زیر می‌باشد:

تغییر ظاهر و احساس وبسایت با یک پالت رنگی و تایپوگرافی جدید

اضافه کردن ترفند‌های کوچک UX به قالب‌های صفحه

طراحی مجدد و بروزرسانی وبسایت با وجود تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، هر دو تاثیر بسیار زیادی بر مشتریان و تجربه آن‌ها از وبسایت می‌گذارند.

6 سوالی که پیش از باز طراحی سایت مطرح می‌شود.

تحقیق بخش بسیار مهمی از فرآیند باز طراحی سایت است و به منظور یافتن چیز‌هایی که در وبسایت به خوبی کار نمی‌کند و چیز‌هایی که مشتریان هدف وبسایت می‌خواهند، انجام می‌شود. زمانی که می‌خواهید باز طراحی سایت انجام دهید، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. در حال حاضر با ارزش‌ترین صفحات وبسایت شما کدام صفحات هستند؟
  2. چه کسی به وبسایت شما مراجعه می‌کند و چرا؟
  3. کدام نیاز مشتری توسط وبسایت فعلی بر طرف نمی‌شود؟
  4. کسب و کار‌های دیگر برای چه کاری از وبسایت شما استفاده می‌کنند؟
  5. چه صفحات و عناصری در وبسایت فعلی به خوبی کار می‌کنند؟
  6. چگونه میزان موفقیت باز طراحی سایت را اندازه‌گیری می‌کنید؟

اگر نمی‌توانید فورا به سوالات بالا پاسخ دهید، نگران نباشید زیرا در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا طراحی وبسایت خود را به درستی انجام دهید.

بیشتر بدانید: چرا یک وب سایت را مجددا طراحی می‌کنیم؟

6 نکته مهمی که پیش از باز طراحی سایت باید بدانید.

1. در حال حاضر با ارزش‌ترین صفحات وبسایت شما کدام صفحات هستند؟

طراحی مجدد یک وبسایت مانند بازسازی یک خانه است و پیش از شروع آن، باید یک نقشه واضح از وبسایت خود داشته باشید. یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید صفحات باارزش وبسایت خود را شناسایی کنید، بررسی رابطه میان ترافیک و تبدیل است. بسته به رابطه میان این دو، هریک از صفحات وبسایت سما ممکن است در یکی از 4 دسته احتمالی زیر قرار داشته باشد:

صفحات با تبدیل بالا و ترافیک بالا

این صفحات با ارزش‌ترین صفحات کسب و کار شما هستند و هر اشتباهی که در آن‌ها مرتکب شوید می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی شود.

صفحات با تبدیل بالا و ترافیک کم

برای طراحی مجدد این صفحات باید دقت بسیار زیادی داشته باشید تا تبدیل بالای آن‌ها را خراب نکنید.

صفحات با ترافیک بالا و تبدیل کم

با طراحی مجدد این صفحات و بهبود آن‌ها می‌توانید تبدیل کم را بیشتر کنید.

صفحات با تبدیل کم و ترافیک کم

این صفحات را بدون ریسک می‌توانید مجددا طراحی کنید، زیرا آن‌ها مشکلات زیادی را به همراه نخواهند داشت.

درک این که کدام صفحات باید حفظ شوند و با دقت بیشتری مورد باز طراحی قرار گیرند و کدامیک صفحات ریسک کمتری دارند و تصمیم برای باز طراحی آن‌ها آسان است، موجب می‌شود تا بهره وری وبسایت خود را افزایش دهید و تصمیمات درستی بگیرید. برای این کار می‌توانید از ابزاری مانند Google Analytics استفاده کنید.

2. چه کسی به وبسایت شما مراجعه می‌کند و چرا؟

در سال‌های اخیر، گوگل تحقیقاتی انجام داد که نشان می‌دهد، افراد به چه دلایلی به وبسایت شما مراجعه می‌کنند؟ و سپس این علت‌ها را به 4 دسته زیر تقسیم کرد:

افراد کنجکاو هستند تا درباره برند یا محصولات شما بدانند.

افراد می‌خواهند با شما در تماس باشند.

افراد آماده خرید چیزی از شما هستند.

افراد می‌خواهند از شما یاد بگیرند که چگونه با یکی از محصولات خود کاری انجام دهند.

با دانستن این اطلاعات می‌توانید تصویر واضحی از افرادی که برای آن‌ها باز طراحی سایت انجام می‌دهید، بدست آورید و به نیاز‌ها و انگیزه‌های آن‌ها توجه کنید. برای این کار می‌توانید نظرسنجی را در صفحات وبسایت خود قرار دهید و داده‌های مفید مشتریان را جمع آوری کنید.

3. چه چیزی مشتریان را متوقف می‌کند یا به حرکت در می‌آورد؟

در این مرحله لازم است به دو موضوع اصلی این که چه چیزی مشتریان را متقاعد می‌کند و چه چیزی آن‌ها را در مسیرشان متوقف می‌کند، بپردازید. این دو موضوع را می‌توانید تحت عناوین “موانع” و “قلاب” در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند تا ایده روشنی از موارد زیر داشته باشید:

افراد در کدام قسمت وبسایت گیر می‌کنند و چه مسائلی را تجربه می‌کنند؟

چه چیزی در صفحات جداگانه کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند؟

آنچه افراد در مورد تجربه کلی از وبسایت دوست دارند و آنچه دوست ندارند.

آیا CTAهای فعلی وبسایت کار می‌کنند یا خیر؟

آیا تجربیات میان دستگاه‌های تلفن همراه و دسکتاپ متفاوت است یا خیر؟

چه چیزی مردم را از تبدیل شدن باز می‌دارد؟

چه چیزی باعث شک و نا امیدی افراد می‌شود؟

اگر نتوانید بین رفتار مشتریان وبسایت و عملکرد وبسایت ارتباطی برقرار کنید و عنصر کارآمد و ناکارآمد وبسایت را شناسایی کنید، نمی‌توانید متوجه شوید که چه چیزی نیاز به حذف و چه چیزی نیاز به حفظ شدن دارد. برای انجام این کار می‌توانید از نقشه‌های حرارتی وبسایت و ویجت‌های بازخورد و نظرسنجی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: 9 نکته که هنگام باز طراحی سایت خود باید در نظر داشته باشید

4. اطلاع رسانی به تیم و نحوه تحت تاثیر قرار گرفتن هر قسمت از وبسایت

وبسایت و طراحی آن می‌تواند بر تمام جنبه‌های کسب و کار تاثیر بگذارد و هر کسی که با وبسایت کار می‌کند باید از این تغییرات آگاه باشد. از جمله این افراد می‌توان به تیم‌های UX و طراحی، تیم‌های محتوا و کپی رایتینگ، سئو و تیم‌های توسعه دهنده، نمایندگان فروش و تیم‌های پشتیبانی اشاره کرد. استفاده از تیم‌های متقابل برای باز طراحی سایت، موجب استفاده از بینش ارزشمند افراد دیگر و پشتیبانی در طول فرآیند می‌شود.

5. دانستن نحوه اندازه‌گیری موفقیت با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI

برای دانستن میزان موفقیت وبسایت یک کسب و کار پس از انجام طراحی مجدد می‌توانید از معیار‌های زیر استفاده کنید:

معیار‌های مربوط به درآمد که عبارت است از:

تعداد تبدیل

نرخ تبدیل

درآمد

میانگین ارزش سفارش یا AOV

ارزش طول عمر مشتری یا CLV

و معیار‌های کیفی مانند:

حجم سوالات پشتیبانی/ تیکت ها

امتیاز رضایت مشتری یا CSAT

امتیاز خالص تبلیغ‌کننده یا NPS

امتیاز تلاش مشتری یا CES

انجام این موارد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بدون KPI‌های واضخ نمی‌توانید تعیین کنید که آیا این باز طراحی سایت موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟ و اگر موفقیت‌آمیز بوده است، میزان آن چقدر است؟

6. هنگام باز طراحی سایت چه چیزی را باید تغییر دهید و چگونه آن را آزمایش کنید؟

اگر تحقیقات لازم خود را انجام داده‌اید، KPI‌های خود را تعیین کرده‌اید و آماده شروع برای باز طراحی سایت هستید، باید وبسایت خود را به طور کامل بازنگری کنید. برای این کار می‌توانید از راه‌های ایمن‌تر و کارآمد‌تری که بر روی چیز‌های کوچکی تمرکز دارند که موجب ایجاد تغییراتی بزرگ می‌شود، استفاده کنید.

اگر ترافیک کافی برای دریافت نتایج آماری دارید، می‌توانید از تست A/B استفاده کنید و با استفاده از آن، یکی از عناصر جدید خود را انتخاب و تاثیر آن بر روی هدف وبسایت در مقایسه با وبسایت فعلی را مورد آزمایش قرار دهید.

اگر ترافیک کافی برای دریافت نتایج آماری ندارید، می‌توانید افراد را در جایی که صفحات جدید شما را می‌بینند، به تعامل دعوت کنید و از آن‌ها سوالاتی بپرسید.

برای انجام این کار می‌توانید از یک چارچوب اولویت بندی PXL در ConversionXL استفاده کرده و فرضیه‌های آزمایشی و تغییرات خود را در ستون اول اضافه کنید. سپس به آن‌ها امتیاز دهید و بالاترین امتیاز را به عنوان نتیجه انتخاب کنید.

باز طراحی سایت هرگز تمام نمی‌شود.

اگر فکر می‌کردید که با باز طراحی سایت کار شما به پایان رسیده است، باید بگوییم که این طور نیست. ترجیحات و نیاز‌های مشتریان دائما در حال تغییر است و فناوری‌های مرورگر، شیوه‌های طراحی و استاندارد‌های دسترسی نیز تغییر می‌کند. بنابراین شما همواره باید پیگیر نیاز‌ها و درخواست‌های مشتریان خود باشید و وبسایت را براساس این عوامل تغییر دهید.

منبع: hotjar

  • بلاگ
  • 272
  • 1
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد