نکات، استراتژی و ابزار‌های عملی لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی، کوچک، قدرتمند، ساده و کمی پیچیده هستند و موجب هدایت کاربران در محتوای دیجیتال و دادن اطلاعات درباره نحوه عملکرد وبسایت به خزنده‌های موتور جست و جو می‌شوند. این لینک‌ها تقریبا در تمامی صفحات اینترنت یافت می‌شوند و به دلیل این که بخش مهمی از یک استراتژی موفق سئو هستند، برای بهینه‌سازی محتوا در سئو لازم است با آن‌ها آشنا شوید.

لینک داخلی چیست؟

لینک‌های داخلی با لینک‌های خارجی که به صفحاتی در یک وبسایت متفاوت اشاره می‌کنند، متفاوت هستند. آن‌ها پیوند‌هایی از یک صفحه به صفحه دیگر در یک دامنه واحد می‌باشند و هر وبسایتی که بیشتر از یک صفحه دارد، باید از لینک‌های داخلی برای برقراری ارتباط میان صفحات استفاده کند. همانطور که گفته شد، لینک‌های داخلی برای سئو بسیار ضروری هستند زیرا معماری سایت توسط آن‌ها ایجاد می‌شود، ارزش لینک افزایش می‌یابد و تا زمانی که لینک‌های داخلی قوی داشته باشید، شانس رتبه بندی وبسایت در موتور‌های جست و جو نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید: 5 روش لینک سازی جهت بهبود رتبه سایت­

5 علت خوب بودن لینک سازی داخلی برای سئو

الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل نسبت به گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته است اما همچنان تغییرات بسیار ساده‌ای وجود دارد که به راحتی و بدون نیاز به بازی کردن با موتور‌های جست و جو می‌توان از طریق آن‌ها سئو وبسایت را تقویت کرد. در ادامه به برخی از مزایای لینک سازی داخلی برای سئو می‌پردازیم:

1. لینک سازی داخلی به گوگل کمک می‌کند تا وبسایت را فهرست بندی کند.

خزنده گوگل به طور مرتب در سرتاسر اینترنت می‌خزد تا مسیر‌های پیوند و محتوا‌های جدید وبسایت‌ها را پیدا و فهرست بندی کند. در واقع زمانی که محتوا دارای چندین لینک داخلی قوی باشد، خزیدن با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود و محتوای جدیدی که منتشر می‌کنید، به راحتی یافت می‌شود.

2. لینک سازی داخلی، پتانسیل Backlink-Earning صفحات محتوای عمیق را افزایش می‌دهد.

هنگامی که بک لینک‌های صفحه اصلی وبسایت خود را با بک لینک‌های صفحه عمیق مقایسه می‌کنید، اگر مشاهد کردید که بک لینک‌های صفحه اصلی چند برابر بک لینک‌های عمیق است، متاسفانه بهینه‌سازی بیش از حد ایجاد شده است و این موضوع اصلا برای سئو وبسایت مناسب نیست. در واقع اکثر لینک‌های داخلی باید به صفحات داخلی عمیق اشاره کنند زیرا صفحه اصلی معمولا شامل نوع اطلاعات دقیقی که کاربران در جستجوی آن هستند، نمی‌باشد. زمانی که یک وبسایت به طور فعال محتوای جدیدی منتشر و تبلیغ نمی‌کند، اکثر پیوند‌های موجود در وبسایت به نمایه‌های اجتماعی یا صفحات استانداردی مانند درباره یا تماس می‌روند و ارزش سئو وبسایت کم می‌شود. اما اگر یک ساختار لینک داخلی قوی ایجاد کنید، می‌توانید پتانسیل کسب درآمد از پیوند‌های داخلی را افزایش دهید.

3. لینک سازی داخلی، قدرت وبسایت به صفحات داخلی را گسترش می‌دهد.

زمانی که وبسایت لینکی به صفحه اصلی دریافت می‌کند، مقداری از ارزش لینک به صفحات داخلی انتقال می‌یابد و این موضوع معمولا با عنوان Link Juice شناخته می‌شود. به طور مثال، اگر صفحه 1 به صفحه 2 لینک داده شود، Link Juice از صفحه 1 به صفحه 2 منتقل می‌شود و موجب بالا‌تر رفتن رتبه آن صفحه در نتایج موتور جستجو SERP می‌شود. در نتیجه، هر چه ساختار یک وبسایت از نظر لینک سازی داخلی محکم‌تر باشد، عملکرد کلی وبسایت در جست و جو نیز بهبود می‌یابد.

4. لینک سازی داخلی با Anchor text بهینه شده برای بهبود سئو وبسایت خوب است.

لینک داخلی یک رشته ساده از HTML است که یک صفحه وبسایت را به صفحه دیگر پیوند می‌دهد و زمانی که یک لینک داخلی با Anchor text ایجاد می‌کنید، ارزش پیوند داخلی با افزودن کلمات کلیدی و محتوا به فرآیند پیوند افزایش می‌یابد. امروزه گوگل تنها به A HREF نگاه نمی‌کند بلکه بهAnchor text که بخشی از آن پیوند می‌باشد نیز نگاه می‌کند و Anchor text که به خوبی با محتوای کلی ارتباط دارد، بهترین گزینه است.

5. لینک سازی داخلی، ارزش کاربران را بالا می‌برد.

این که لینک سازی داخلی، ارزش کاربران را بالا می‌برد، مهم‌ترین نکته نسبت به دیگر نکات گفته شده است. زیرا با انجام این کار، می‌توانید به خوانندگان کمک کنید تا مدت زمان بیشتری را در وبسایت شما بگذرانند و اعتمادشان نسبت به شما افزایش یابد. سئو علاوه بر ترفند‌های فنی به بهینه‌سازی کاربران نیز اهمیت می‌دهد و اگر به لینک سازی داخلی اهمیت زیادی نمی‌دهید، حداقل از افزایش ارزش کاربران غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: لینک نوفالو چیست؟

بهترین روش‌های لینک سازی داخلی

پیش از این که با بهترین روش‌های لینک سازی داخلی آشنا شوید، لازم است دو مورد زیر را داشته باشید:

1. محتوای نوشته شده در وبسایت

  1. نوشتن دائمی محتوای جدید که موجب تاثیر بیش‌تر پیوند داخلی می‌شود.

استفاده از لینک to و from برای محتوا‌های سنگین

برای داشتن یک ساختار پیوند داخلی قوی در عمق وبسایت خود، بهترین لینک‌های داخلی آن‌هایی هستند که یک مقاله را به مقاله دیگر متصل می‌کنند. اگر وبسایت دارای معماری مناسبی است، استفاده از لینک‌هایی به صفحات اصلی، صفحات درباره، صفحه تماس و… بسیار مناسب است و نیازی به لینک سازی داخلی بیش‌تری نیست. در اکثر موارد، ایجاد لینک در مقالات طولانی به دلیل گسترش پیوند داخلی به طور طبیعی توصیه می‌شود.

ایجاد لینک‌های متنی با استفاده از Anchor Text

Anchor Text به کلمه یا کلماتی که به صفحه دیگری لینک دارند، گفته می‌شود. این کلمات معمولا به صورت متن آبی رنگ برای خواننده مشخص می‌شوند و لینک‌هایی که Anchor Text توصیفی دارند، بهتر از دیگر لینک‌ها کار می‌کنند. درAnchor Text لینک‌های داخلی وبسایت، از عباراتی که توضیحی در مورد پیوند هدف می‌دهند، استفاده کنید و از به کار بردن عباراتی مانند “این جا کلیک کنید” بپرهیزید. همچنین سعی نکنید که بین Anchor Text و هدف پیوند یک مطابقت دقیقی ایجاد کنید و بیش از یک جمله را پیوند دهید، زیرا رعایت نکردن این موارد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

اضافه کردن تعداد مناسبی لینک در هر صفحه

هنگامی که یک محتوای جدید می‌نویسید و داخل وبسایت قرار می‌دهید، حتما چند لینک به مقالات قدیمی اضافه کنید، زیرا این کار برای استراتژی لینک داخلی وبسایت و نحوه بررسی و رتبه بندی محتوا توسط موتور‌های جست و جو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از نظر موتور‌های جست و جو، کاربرانی که لینک‌های داخلی وبسایت را دنبال می‌کنند، با استفاده از لینک دهی به مقالات قدیمی، محتوای قدیمی‌تر را به روزرسانی می‌کنند. هنگام انجام این کار لازم است مراقب تعداد لینک دهی‌ها باشید زیرا افزایش لینک دهی می‌تواند موجب تاثیر منفی بر سئو وبسایت شود.

به روزرسانی مقالات قدیمی با استفاده از پیوند‌های داخلی جدید

برای به روزرسانی مقالات قدیمی وبسایت خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

یک پاراگراف جدید از محتوا را اضافه کنید و در آن به روزرسانی‌ها را توضیح دهید.

چند پاراگراف جدید اضافه کنید و اطلاعات اضافی یا به روز شده را به آن‌ها بیافزایید.

آمار یا اطلاعات قدیمی را حذف یا جایگزین کنید.

چند پیوند داخلی جدید به محتوای تازه تولید شده اضافه کنید.

اضافه کردن لینک‌ها در مکان‌های منطقی

ممکن است به این فکر فرو رفته باشید که لینک‌های داخلی را در انتهای هر مقاله اضافه کنید، اما این کار اصلا کار درستی نیست و از فرک آن خارج شوید. در عوض به دنبال قسمت‌هایی از محتوا باشید که با موضوع هماهنگ است. همچنین می‌توانید لینک‌های داخلی را به عنوان یک نقطه مرجع تعیین کنید که خواننده با مراجعه به آن، تجربه خود را بهبود می‌بخشد.

لینک به صفحات با تبدیل بالا

آیا در وبسایت خود صفحاتی را دارید که بازدید کنندگیان بیش‌تر از آن‌ها دیدن می‌کنند؟ اگر این صفحات را در وبسایت خود دارید، آن‌ها را شناسایی کنید و لینک‌های داخلی را به این صفحات پیوند دهید. زیرا این کار بیشتر از سئو ارزش داشته دارد و حتی موجب افزایش درآمد می‌شود.

در نظر گرفتن ناوبری وبسایت و معماری اطلاعات

ناوبری وبسایت و لینک سازی داخلی ارتباط بسیار خوبی باهم دارند و زمانی که لینک‌های داخلی کاربران را به وبسایت هدایت می‌کنند، معماری اطلاعات و سلسله مراتب سایت تعریف می‌شود و در نهایت کاربران مدت زمان بیشتری در وبسایت باقی می‌مانند.

تولید کردن محتوای زیاد

برای داشتن یک ساختار لینک داخلی سالم در وبسایت، لازم است تعداد زیادی صفحات داخلی داشته باشید. در واقع زمانی که محتوای زیادی برای وبسایت تولید می‌شود، محتوای قابل لینک دهی زیادی نیز ایجاد می‌شود و استراتژی لینک سازی داخلی بهبود می‌یابد.

روش‌های لینک سازی داخلی که باید از انجام آن‌ها بپرهیزید.

حال که با روش‌های لینک سازی داخلی وبسایت آشنا شدید، لازم است با روش‌های لینک سازی داخلی که باید از آن‌ها اجتناب کنید نیز آشنا شوید. برخی از این روش‌ها به شرح زیر است:

  1. از اضافه کردن لینک‌های زیاد به محتوای خود بپرهیزید زیرا این کار موجب کاهش خزیدن گوگل در صفحات و کاهش امتیاز وبسایت می‌شود.
  2. از پر کردن کلمات کلیدی در انکر تکست بپرهیزید.
  3. به دلیل الگورتم‌های جستجوی پیچیده در موتور‌های جستجوی امروزی، از پر کردن کلمات کلیدی در Anchor Text بپرهیزید زیرا این کار جریمه دارد.
  4. از بکار بردن لینک‌های داخلی در متن هدر بپرهیزید زیرا وجود این لینک‌ها در هدر، هرزنامه را به خزنده‌های گوگل ارسال می‌کند و موجب تاثیر منفی بر سئوی وبسایت می‌شود.
  5. قبل از ارسال لینک‌های داخلی حتما آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید زیرا استفاده از لینک‌های شکسته در وبسایت نشان دهنده کیفیت پایین وبسایت به گوگل است.

منبع: neilpatel

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد