نحوه انتخاب نام دامنه برای سئو در 7 مرحله

انتخاب نام دامنه برای سئو

نام دامنه یک آدرس منحصر به فرد برای یک وبسایت است که بازدید کنندگان با وارد کردن آن در مرورگر خود، به وبسایت دسترسی پیدا می‌کنند. به همین دلیل انتخاب نام دامنه مناسبی که منعکس‌کننده هدف برند وبسایت باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. با ما همراه باشید و با یادگیری نکات تخصصی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، یاد بگیرید که چگونه یک دامنه مناسب برای سئو انتخاب کنید که رتبه وبسایت شما را در موتور‌های جستجو بهبود بخشد.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه، آدرس مشخصی است که بازدیدکنندگان به منظور دسترسی به وبسایت‌ها در مرورگر وبسایت خود قرار می‌دهند. این آدرس مشخص از دو بخش اصلی زیر تشکیل می‌شود:

  • دامنه سطح بالا یا:TLD پسوند انتهای نام دامنه مانند .com، .net و…
  • دامنه سطح دوم یاSLD : بخش اصلی نام دامنه که قبل از TLD قرار دارد و نشان دهنده هویت وبسایت است.

اگر وبسایت دارای نام دامنه‌ای به یاد ماندنی باشد، مشتریان به راحتی آن را پیدا می‌کنند و به خاطر می‌سپارند. بنابراین انتخاب یک نام دامنه مناسب که با نام تجاری وبسایت هماهنگی دارد و بخاطر سپرده شدن آن توسط بازدیدکنندگان، موجب تغییر وضعیت وبسایت می‌شود.

چرا انتخاب نام دامنه برای سئو اهمیت دارد؟

انتخاب نام دامنه مناسب می‌تواند به طور مستقیم بر تجربه کاربری وبسایت که یک جنبه ضروری از عملکرد سئو است تاثیر بگذارد. بنابراین اگر نام دامنه وبسایت شما با کسب و کار شما مرتبط باشد، کاربران می‌توانند به راحتی وبسایت را پیش از کلیک کردن درک کنند. وجود این ارتباط مستقیم میان URL و محتوای وبسایت می‌تواند تجربه کاربر و وضعیت سئو وبسایت را بهبود بخشد.

همچنین انتخاب یک نام دامنه کوتاه‌تر و به یاد ماندنی‌تر نیز می‌تواند موجب ورود یا اشتراک گذاری راحت‌تر وبسایت با دیگر کاربران شود و احتمال خطا یا سردرگمی آن‌ها را کاهش دهد.

به طور تقریبی تمامی نام دامنه‌ها می‌توانند با استفاده از خدمات سئو با کیفیت رتبه بسیار خوبی بدست آورند، اما یک نام دامنه خوب می‌تواند روند بهبود رتبه وبسایت را تسریع کند.

7 روش انتخاب نام دامنه برای سئو

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نام دامنه مناسب برای سئو، انتخاب کلیدی برای نشان دادن تمامی پتانسیل وبسایت است و برای این کار بررسی دقیق و داشتن تفکر استراتژیک الزامی می‌باشد. با استفاده از دستورالعمل‌های زیر می‌توانید یک نام دامنه مناسب برای سئو انتخاب کنید:

1. انتخاب مناسب‌ترین پسوند TLD برای مخاطبان هدف

ابتدا باید یک پسوند TLD مناسب برای بازار هدف خود انتخاب کنید که پشتیبان اهداف وبسایت شما باشد. برخی از محبوب‌ترین TLD‌ها عبارت است از:

  • .com
  • .org
  • .edu
  • .gov
  • .net
  • .ca
  • .ai
  • .store
  • .io
  • و…

برای این کار لازم است حتما به موقعیت و بازار هدف خود توجه داشته باشید. اگر مشتریان شرکت شما محلی هستند از یک TLD خاص مانند .us یا  .ukاستفاده کنید. و اگر مشتریان شرکت شما جهانی هستند از یک TLD عمومی مانند .com یا  .netاستفاده کنید.

علاوه بر این، به نوع شرکت و کسب و کار خود نیز توجه داشته باشید. اگر کسب و کار شما نماینده یک سازمان غیرانتفاعی است، از یک TLD مانند .org استفاده کنید و اگر کسب و کارتان در صنعت آموزش فعالیت می‌کند از پسوند .edu استفاده کنید.

2. شناسایی کلمات کلیدی مرتبط

انتخاب یک نام دامنه که شامل کلمات کلیدی مربوط به ماهیت کسب و کار باشد، یک انتخاب بسیار خوب است اما انجام این کار ضرورتی ندارد. برای انجام این کار لازم است تحقیقات گسترده‌ای در مورد کلمات کلیدی انجام دهید تا به عبارت و کلمات کلیدی مورد نظر و مناسب برای کسب و کار خود برسید. سپس یک فهرست از کلمات کلیدی تهیه کنید و به دنبال خاص‌ترین و متمرکز‌ترین عبارت مناسب با کسب و کارتان باشید. در نهایت نیز لازم است از ساده، کوتاه و به یاد ماندنی بودن عبارت مشخص شده برای بازدیدکنندگان بالقوه اطمینان حاصل کنید.

3. در نظر گرفتن طول نام دامنه

کاربران معمولا نام دامنه کوتاه‌تر را آسان‌تر به خاطر می‌سپارند و در مرورگر استفاده می‌کنند. بنابراین نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید نباید بیشتر از سه کلمه داشته باشد و در آن از ارقام و خط فاصله نیز استفاده نشده باشد. انتخاب نام دامنه‌ای که وبسایت یا شرکت شما را به طور دقیق توصیف می‌کند می‌تواند موجب ایجاد اعتماد و جلب مشتریان مناسب شود. بنابراین نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که میان به یاد ماندنی بودن و جزئیات وبسایت، تعادل مناسبی برقرار می‌کند و موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان وبسایت می‌شود.

4. عدم استفاده از اعداد، خط فاصله و کاراکتر‌های خاص در نام دامنه

ممکن است وسوسه شوید و بخواهید از اجزای خاصی برای متمایز کردن نام دامنه خود استفاده کنید، اما لازم است بدانید استفاده از ارقام، خط تیره و دیگر کاراکتر‌های خاص در نام دامنه وبسایت می‌تواند منجر به دشواری نوشتن صحیح نام دامنه و بخاطر سپاری آن توسط کاربران شود و مشتریان احتمالی و ترافیک وبسایت را از بین ببرد.

5. اطمینان حاصل کردن از تلفظ و املای آسان نام دامنه

هنگام انتخاب نام دامنه، تلفظ آسان و املای آن اهمیت بسیار زیادی دارد و یادآوری و به اشتراک گذاشتن نام دامنه‌ای که تلفظ سختی داشته باشد، چالش بر انگیز خواهد بود. همچنین ممکن است مشتریان بالقوه وبسایت، نتوانند آن را بیابند و یا به اشتباه وارد وبسایت دیگری شوند. بنابراین هنگام انتخاب نام دامنه، حتما توجه داشته باشید که نام دامنه تعیین شده تلفظ و املای مناسبی برای افراد داشته باشد.

6. در نظر گرفتن پتانسیل رشد یا گسترش آینده وبسایت

حتی اگر وبسایت فعلی کسب و کارتان دارای نام دامنه مناسبی است، می‌توانید به رشد و تغییر مسیر آن در آینده فکر کنید. بنابراین انتخاب یک نام دامنه انعطاف‌پذیر که گزینه‌های جایگزین نامحدودی برای آینده دارد، ایده بسیار خوب و عالی محسوب می‌شود. برای انجام این کار باید از نام دامنه‌ای عمومی‌تر استفاده کنید و از عبارات بسیار محدود یا محدود بپرهیزید.

7. ثبت کردن نام دامنه انتخابی با یک ثبت‌کننده دامنه مورد اعتماد

پس از انتخاب نام دامنه‌ای که متناسب با اهداف کسب و کار است و فضایی برای گسترش آینده برند دارد، لازم است نام دامنه را با یک ثبت‌کننده معتبر به ثبت برسانید. با به ثبت رساندن نام دامنه، می‌توانید مطمئن باشید که نام دامنه از نظر قانونی متعلق به شماست و دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین انتخاب یک ثبت‌کننده نام دامنه قابل اعتماد اهمیت بسیار زیادی دارد که باید قیمت و هزینه‌های تمدید آن را نیز در نظر داشته باشید.

برای پشتیبانی سئو هم اکنون با تیم پشتیبان وب تماس بگیرید.

منبع: seo.com

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد