5 روش هدفمند جهت افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت

با توجه به این که یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری یک صفحه می تواند موجب کاهش آمار فروش، کاهش بازدید از صفحات و کاهش میزان رضایت مشتری شود، می توان نتیجه گرفت که افزایش سرعت سایت یک امر بسیار ضروری و مهم است. کنترل میزان سرعت سایت که قبل از بکارگیری روش های افزایش سرعت سایت و با استفاده از ابزار خاصی انجام می شود، وظیفه مدیران سایت است. برای افزایش سرعت سایت روش های بسیار زیادی وجود دارد و ما در این مقاله قصد داریم به چند مورد از هدفمند ترین آن ها بپردازیم.

راه های افزایش سرعت سایت

برخی عوامل از جمله هاست، پیکربندی نادرست و نامناسب، افزایش حجم صفحه، افزونه های بد و اسکریپت های خارجی می توانند موجب کاهش سرعت یک وبسایت شوند و از آن جا که سرعت سایت یک مولفه تاثیر گذار بر روی میزان در آمد سایت و افزایش سود آن است، باید از روش های افزایش سرعت سایت استفاده کنید. 5 مورد از مهم ترین روش های افزایش سرعت سایت به شرح زیر است:

1. کاهش درخواست های HTTP

تعداد بسیار زیادی از قالب های وردپرس فایل هایی را به صورت تصاویر از منابع خارجی، اسکریپت و استایل شیت، از دیگر سایت ها بارگذاری می کنند. نکته قابل توجه در مورد آن ها این است که استفاده محدود از این فایل ها مشکلی ندارد اما اگر درخواست های زیادی برای این فایل ها صادر شود و تعداد آن ها افزایش یابد، می تواند موجب کاهش سرعت سایت شما شود؛ بنابراین برای افزایش سرعت سایت بهتر است درخواست های HTTP را از طریق غیر فعال کردن اسکریپت ها، استایل ها یا ادغام آن ها باهم کاهش دهید.

2. فشرده سازی کد ها

فشرده سازی کد ها روش دیگری است که برای افزایش سرعت سایت مورد استفاده قرار می گیرد. Gzip یک روش موثر برای فشرده سازی است که می تواند حجم فایل ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با توجه به این که فایل های css، html و java script چیزی حدود 150 بایت حجم دارند، برای استفاده از آن ها می توانید حجم زیاد آن ها را با Gzip فشرده کنید و همچنین کامنت ها را حذف کرده و تمامی سطر های خالی بین کد ها را به منظور افزایش سرعت سایت از بین ببرید.

3. کاهش حجم تصاویر

همانطور که می دانید وجود تصاویر مختلف در سایت باعث زیباتر شدن سایت، جلب توجه کاربران و ترغیب آن ها به تعامل بیشتر و ماندن در سایت می شود؛ اما اگر این تصاویری که در سایت استفاده شده است بهینه نباشد و حجم زیادی داشته باشد، می تواند سرعت سایت را کاهش دهد. برای افزایش سرعت سایت می توانید از فرمت JPG برای تصاویر طبیعی و فرمت PNG برای فعالیت های گرافیکی استفاده کنید. همچنین توصیه می شود عکس ها را با استفاده از ابزار هایی از جمله JPEG imager و فتوشاپ قبل از بار گذاری تصاویر در سایت، فشرده سازی کنید.

4. استفاده از CDN

یکی دیگر از عوامل موثر بر سرعت سایت، موقعیت جغرافیایی کاربر و فاصله او تا مکان فیزیکی است که هاست در آن قرار دارد؛ بنابراین اگر سایت شما از جمله سایت های فعال است که کاربران مختلفی از دیگر کشورها دارد، برای افزایش سرعت سایتتان به شما پیشنهاد می شود از CDN استفاده کنید. CDN یا شبکه توزیع محتوا، در واقع شبکه ای از سرور در سرتاسر جهان است که هر سرور می تواند فایل های ثابت سایت از جمله Css ها، تصاویر سایت و… را که تغییری نمی کنند، ذخیره کند؛ بنابراین با فعالسازی شبکه توزیع محتوا، بارگذاری اطلاعات سایت برای هر کاربر از نزدیک ترین سرور به او انجام می شود و در نتیجه سرعت سایت افزایش می یابد.

5. عدم استفاده از افزونه های غیرضروری

برای فعالسازی و اجرای هر افزونه به ارسال و دریافت اطلاعات متعدد و منابع مختلفی نیاز داریم و برخی از افزونه ها نیز منجر به اختلالات فنی شده یا مشکلات امنیتی دارند؛ بنابراین طبیعی است که با افزایش افزونه ها و منابع، سرعت سایت نیز کاهش یابد. برای جلوگیری از کاهش سرعت سایت و افزایش آن توصیه می شود افزونه هایی که کاربردی برای شما ندارند یا بسیار قدیمی شده اند را غیر فعال یا حذف کنید.

جمع بندی

بالا بودن سرعت یک سایت موضوع بسیار مهمی است که امروزه کاربران و مدیران سایت باید به آن توجه کنند زیرا افزایش سرعت یک وبسایت می تواند موجب افزایش رضایت کارکنان و افزایش درآمد و میزان بازدید آن شود. روش های مختلفی از جمله کاهش حجم تصاویر، فشرده سازی کد ها و… وجود دارد که شما از طریق آن ها می توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید. در این مقاله سعی کردیم به پنج مورد از مهم ترین این روش ها بپردازیم و هر کدام را به صورت جداگانه توضیح دهیم.

  • بلاگ
  • 327
  • 0
  • Share
  • (1 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد