چگونه متخصص سئو شویم؟

متخصص سئو

نوشته وقتی میگیم متخصص سئو منظورمون دقیقا چیه؟

متخصص یه عبارت نسبیه، ممکنه شما من رو به عنوان متخصص سئو ببینید، اما شخصی با تجربه بیشتر مثل رند فیشکین (مدیر سایت MOZ.com) مطمئناً چنین نگاهی نداره. مهم نیست که چقدر راجع به سئو اطلاعات دارین، همیشه یکی پیدا میشه که اطلاعاتش بیشتر از شما باشه. به خاطر همین، هدف شما نباید صرفا تبدیل شدن به یه متخصص سئو باشه. هدف باید این باشه که به قدر کافی یاد بگیرید تا به طور مداوم از نتایج اون بهره مند بشین.  در این مقاله قصد داریم 8 گام تبدیل شدن به یک متخصص سئو رو توضیح بدیم. با ما همراه باشید.

8 گام برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو

این 8 گام رو دنبال کنید، تا از یک تازه کار در این زمینه، تبدیل به یک متخصص سئو بشین.

  1. یاد بگیرید که موتورهای جستجو چطور کار می‌کنند.
  2. سه عامل کلیدی در رتبه بندی رو درک کنید.
  3. در چهار بخش اصلی سئو به مهارت کافی برسید.
  4. یه وبسایت راه اندازی کنید.
  5. مهارت های تخصصی خودتون رو ارتقا بدین.
  6. سیستم و سازوکار خودتون رو بسازید.
  7. هرگز یادگیری رو متوقف نکنید.
  8. صبور باشید

1. یاد بگیرید که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند

فهرست یا ایندکس گوگل شامل ترلیون ها صفحه وب است، که عمدتا بر اساس خزش یا کراول ربات های گوگل در  دنیای وب ساخته شده است. زمانی که موضوعی رو جست و جو و در گوگل تایپ می کنید، تمام صفحات مرتبط به وسیله گوگل نمایش داده میشه. از اونجا که معمولا میلیونها جواب مرتبط با موضوع جستجو وجود داره، الگوریتم گوگل پس از اون، اونها رو بر اساس صدها فاکتور رتبه بندی میکنه. هیچ کس نمیدونه همه اونها دقیقا چی هستن، یا کدوم فاکتورها نسبت به بقیه ارجحیت دارن. اما ما یه چیزایی در موردشون میدونیم.

برای اینکه به صورت کامل با ساز و کار ربات های گوگل آشنا بشید می تونید مقاله زیر رو مطالعه کنید:

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

 

2. سه مولفه اصلی رتبه بندی رو درک کنید.

خیلی از کاربرا وقتشونو صرف بهینه سازی فاکتورهایی در رتبه بندی میکنن که اهمیت چندانی ندارن. پس بهتره که قبل از اینکه سر مسائلی مثل سرعت صفحات یا عناوین تگ ها وسواس فکری نشون بدین، مطمئن شین که به سه پارامتر کلیدی و اصلی به اندازه کافی اهمیت میدین.

  • ارتباط – Relevance

Relevance

این مورد تعیین میکنه که صفحاتتون چقدر با موضوع پرس و جو سازگاری داره. اگر کسی در جستحوگر گوگل تایپ کنه “چطور روغن اسطوخودوس تهیه کنیم؟” ، گوگل صفحات مرتبط با اتومبیل بهش نشون نمیده چون کاملا بی ربطه. اما ارتباط فراتر از اینهاست. صفحات شما همچنین باید با مطالبی که مردم می‌خوان ببینن سازگار باشه. برای مثال وقتی یکی سرچ می‌کنه “چطور روغن اسطوخودوس تولید کنیم؟” دنبال یه دستورالعمل یا آموزش میگرده. اون شخص دنبال خرید یه روغن آماده نیست. به خاطر همینه که همه نتایج صفحه اول پست های وبلاگ هستن، نه صفحات محصول.

  • اعتبار – Authority

Authority

این قسمت تا حد زیادی به بک لینکها ارتباط داره. گوگل لینکها رو به عنوان نشانه ای از اعتماد و اعتبار میبینه. هر چه بک لینکهای با کیفیت تری داشته باشید در صفحاتتون، احتمال اینکه در رتبه بندی بالاتر قرار بگیرید بیشتره. بهترین بک لینکها دو پارامتر کلیدی دارن: اعتبار و ارتباط.

  1. اعتبار ارتباط مستقیمی با سایتها و صفحاتی که بهشون لینک دادین دارن. در اینجا ما دو معیار برای اندازه گیری اونها داریم: رتبه بندی دامنه و رتبه بندی URL. قدرتمندترین لینکها اونهایی هستن که از صفحات با UR بالا میان.
  2. ارتباط به عناوین به کار رفته در وبسایتها و صفحات وب مربوط میشه. به عنوان مثال، چنانچه یه پست درباره تهیه روغن اسطوخودوس دو بک لینک داشته باشه، یکی از یک وبسایت حوزه تکنولوژی و دیگری از وبسایت حوزه سلامت، احتمالا لینکی که به وبسایت سلامت متصل هست بیشتر با موضوع مرتبطه. هرچند ارتباط صفحه با موضوع هم مهمه. اگر صفحه لینک شده به وبسایت حوزه تکنولوژی ارتباط بیشتری با موضوع جستجو داشته باشه، و صفحه لینک شده در وبسایت سلامت ارتباط کمتری با اون داشته باشه، در اون صورت احتمالا وبسایت حوزه تکنولوژی شرایط بهتری داره.
  • کاربرد پذیری یا درجه مفید بودن – Utility

هدف گوگل اینه که از هر نظر بهترین نتایج رو به شما نشون بده. این به این معنیه که تنها مطابقت با عنوان جستجو برای شما کافی نیست؛ محتوای تولید شده توسط شما باید از هر نظر لیاقت قرار گیری در رده های بالای جستجو رو داشته باشه. اما کیفیت و مفید بودن محتوا، خودش به موضوع جستجو مرتبط هست. پس بهترین کار اینه که صفحات بالای رده بندی گوگل رو بررسی کنید و ببینید چه چیزی باعث کیفیت بالای اونها شده و همچنین از چه جنبه هایی ضعف دارن.

برای مثال بعضی صفحات با کامپیوترهای دسکتاپ سازگاری خوبی دارن، اما در صفحات گوشی همراه کارایی خوبی ندارن.

3. در چهار بخش اصلی سئو به مهارت خوبی برسید

به سئو به عنوان یه پازل با قطعات بسیار نگاه کنید. درک اینکه اون قطعات چطور با هم مرتبط هستند برای هر کسی ضروریه.
اون چهار قطعه عبارت اند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی – Keyword research
  • سئوی داخلی
  • بک لینک
  • سئوی فنی ساختار طراحی سایت

بیاید با هم ببینیم هر کدوم از این موارد چه ملزوماتی دارن.

تحقیق کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی شامل این میشه که بفهمید کاربرا چه کلمات یا عباراتی رو در موتورهای جستجو مثل گوگل تایپ میکنند. در یک نگاه کلی، شما باید روی کلمات کلیدی تمرکز کنید که:

1. پتانسیل ایجاد ترافیک رو دارن (به این معنی که اگر برای اون کلمات رتبه بندی مناسبی کسب کنید، آمار بازدیدهاتون رو به صورت طبیعی بیشتر میکنه)

2. ارزش تجاری داشته باشند (به معنی که می تونن مشتری های بالقوه رو به سمت شما جذب کنن)

3. خیلی رقابتی نباشن

برای هر کلمه کلیدی، شما چند مقیاس مهم رو میبینید:

  • میزان جستجو: میانگین تعداد افرادی که در هر ماه اون عبارت کلیدی رو جستجو می کنن.
  • سختی رتبه بندی اون عبارت کلیدی (KD): سختی تخمین زده شده برای راهیابی به صفحه اول سرچ گوگل در مقیاس 0 تا 100.
  • تعداد کلیک ها: تعداد کلیک ها روی نتایج جستجوی اون عبارت در هر ماه.

بهترین کلمات کلیدی همون هایی هستند که پتانسیل ترافیک بالا (ارزش جستجو و تعداد کلیک بالا)، ارزش تجاری بالا، و سختی رتبه بندی پایینی دارن.

سئوی داخلی – On-page SEO

سئوی داخلی، عبارت است از بهینه سازی صفحات وب برای بهبود رتبه بندی و جذب بازدید بیشتر از طریق موتورهای جستجو که شامل موارد زیر میشه:

  • بهینه سازی سایت با اهداف جستجو کاربران؛
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان سئو یا تگ تایتل؛
  • استفاده از عنوان جذاب و توضیحات کاربرپسند؛
  • استفاده از توضیحات جامع و کامل برای آلت تگ تصاویر؛
  • استفاده از لینک های داخلی به سمت صفحاتی که می خواید در رتبه بندی جایگاهی داشته باشن

بک لینک سازی – Link building

بک لینک سازی - Link building

ساخت لینک یعنی پروسه ای که طی اون، از وبسایتهای دیگه به سمت وبسایت خودتون بک لینک می گیرید. این موضوع به افزایش بازدید وبسایت شما به صورت ارگانیک کمک میکنه، اما همچنین میتونه باعث بشه مقداری ترافیک به صورت مستقیم به وبسایت شما ارجاع داده بشه. در مقاله زیر می تونید جدیدترین روش های لینک سازی برای بهبود رتبه سایت رو ببینید:

سئوی فنی و تخصصی – Technical SEO

سئوی فنی و تخصصی - Technical SEO

سئوی فنی یعنی وبسایتتون رو بهینه کنید تا موتورهای جستجو بتونن اون رو به خوبی فهرست بندی کنن و در اون به خوبی بخزن (crawling). همچنین کاربرا تجربه خوشایندی از سر زدن به وبسایت شما داشته باشند. سئو فنی به صورت تیتر وار شامل موارد زیر میشه:

  • بهبود سرعت صفحات؛
  • پاکسازی لینکهای شکسته (چه داخلی و چه بیرونی)؛
  • استفاده از تگ کانونیکال (canonical) برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری؛
  • افزودن تگ hreflang (تگی که به گوگل میگه محتوای صفحات سایت شما به چه زبانی نوشته شده) برای محتوای های چند زبانی؛
  • بهینه کردن robots.txt؛
  • نوایندکس کردن محتوای غیر مفید؛

4. راه اندازی یک وبسایت

فرقی نمیکنه که چنتا کتاب در مورد ورزش گلف بخونید، تا زمانی که یه چوب بازی نگرفتین دستتون و تمرین نکردین هرگز امکان نداره توی یه تورنومنت برنده شین. همین مطلب در مورد سئو هم صدق میکنه، شما باید مطالب تئوری رو بدونید، اما تا وقتی دست به کار نشین و شروع به رتبه بندی یه سایت در گوگل نکنید در واقع هیچ گاری نکردین. برای شروع پروژه شخصیتون، تنها چیزی که بهش نیاز دارید موارد زیر هست:

  • یک عنوان که در موردش مشتاق و علاقه مند هستید انتخاب کنید؛
  • یه دامنه و سرویس میزبانی (دامنه  و هاست) تهیه کنید؛
  • یه وبسایت معمولی بسازید؛
  • شروع به تولید محتوا کنید؛

از اینجا به بعد، همه چی بستگی به این داره که اطلاعاتتون در مورد سئو رو روی مطالب وبسایتتون پیاده کنید. ساختن چند لینک و اطمینان از اینکه وبسایت شما از نقطه نظر فنی و اصول سئو به درستی ساخته شده. هیچ راهی بهتر از این برای آموختن سئو وجود نداره. البته باید بهتون یادآور بشیم که این کار کمی زمان میبره، و مخصوصا تولید محتوا یک کار بسیار زمان بر هست. بنابراین، اگه بودجه کافی در اختیار دارین، برون سپاری کار تولید محتوا هیچ ایرادی نداره. فقط مطمئن شید که به نویسندتون اطلاعات و توضیحات کافی بدید، تا چیزی که تولید میکنه در راستای رتبه بندی گوگل و سئوی سایتتون بهینه شده باشه.

5. مهارت های تخصصی خودتون رو ارتقا بدین

شاگرد در همه چیز، استاد هیچ چیز

همه شما در ابتدای مسیر یادگیری اصول سئو همینطور خواهید بود، چرا که باید کمی از همه چیز یاد بگیرید تا یک بیس و پایه قابل اعتماد در این زمینه به دست بیارین. اما یادتون باشه که به مرور باید از این قسمت از کار عبور کنید.

دو راه برای این کار وجود داره:

الف. در یک زمینه خاص مرتبط با سئو مهارت بالایی کسب کنید:
از اونجایی که سئو یک زمینه بسیار بسیار گسترده هست، شما به اندازه کافی زمان در اختیار ندارید تا هم در زمینه بک لینک و هم سئوی فنی تبدیل به متخصص بشید. نقاط مشترک بین دو حوزه اونقد کم و محدود هستند، که بهبود و ارتقای یکی از این مهارتها، سبب بهبود مهارت دیگه نمیشه. به جای اون شما باید تبدیل به یه متخصص سئو تی شکل بشید (T-shaped SEO expert). متخصص سئو تی شکل به این معنیه که، شما مهارتهای وسیعی در انواع زمینه های سئو دارید، اما در یک زمینه خاص متخصص هستید.

T-shaped SEO expert

ب‌. متخصص شدن در زمینه سئو در یک صنعت خاص:
بهینه سازی سئو در زمینه معاملات ملکی، یک رویکرد کاملا متفاوت نسبت به سئوی سایتهای فروش داره. برای معاملات ملکی، اولویت ممکنه با ساخت یک پروفایل Google My Business و قرار گرفتن در لیست صنایع محبوب باشه. اما برای یک فروشگاه اینترنتی، احتمالا بهینه کردن صفحات محصول و لیستها از اهمیت بیشتری برخورداره. تبدیل شدن به یه متخصص سئو در یک صنعت یا زمینه خاص، میتونه برای شکل دادن به مهارت ها و کسب مشتری های بیشتر برای شما بسیار مناسب باشه. همچنین اینطور تخصص در سئو میتونه بسیار سود آور باشه.

برای مثال یک شرکت فعال در زمینه سئوی شرکتهای آسیب دیدگی شخصی با تنها 15 کارمند، میتونه 275 هزار دلار در ماه درآمد زایی کنه. پس هرچند ارائه سرویس های سئو برای کسب و کارهای مختلف میتونه سودآور باشه، اما تمرکز بر روی یک زمینه تخصصی و بهبود مهارتها تون در اون زمینه خاص، میتونه انتخاب بهتری باشه. فقط توجه داشته باشید که زمینه ای که میخواید توش متخصص بشید، هم سودآوری خوبی داشته باشه و هم مورد علاقتون باشه. برای مثال، اگه به فعالیت در زمینه املاک املاک علاقه مندید، می تونید برای این گونه شرکتها کار سئو رو انجام بدید. این یکی از اون زمینه های پول سازه، و همچنین شرکتها همیشه به دنبال بهبود شرایط خودشون در بازار هستند.

6. سیستم و ساز و کار خودتون رو بسازید

هر چقدر که بیشتر راجع به سئو یاد می گیرید، بیشتر متوجه این موضوع میشید که زمان کافی برای این ندارید که همه کارها رو خودتون در طول روز انجام بدید. حتی اگه زمان کافی برای این کار در اختیار داشتید هم، انجام این کار بهینه نبود. متخصص سئو تی شکل بودن به این معنیه که، همیشه افرادی وجود دارند که اکثر کارهای مربوط به سئو رو بهتر از شما انجام میدن. سپردن اون کارها به افراد مناسب، باعث میشه که زمان زیادی از وقتتون رو میتونین آزاد کنید، تا به فعالیت های مورد علاقتون بپردازید.

برای مثال، اگه تخصص شما در کلمات کلیدی و تولید محتوایی که در رتبه بندی موثر باشه هست، باید وقتتون رو صرف همون کار بکنید. شما می تونید افرادی رو وارد کار کنید، که ساخت لینک و سئوی فنی رو به عهده بگیرن. علاوه بر صرفه جویی در زمان، مشتریان شما خدمات بهتری رو دریافت می کنند. چرا که افراد متخصصی در زمینه های گوناگون سئوی اونها مشغول به فعالیت هستند.

اما باید این موضوع رو هم به خاطر بسپرید، که افراد بیشتر به معنی افزایش پیچیدگی در کاره که بعضی وقتا می تونه مشکل ساز بشه. ایجاد یک سیستم، بهترین راه برای اینه که همه افراد درگیر در پروژه با هم هماهنگ بشن. این به معنی ایجاد یک چک لیست برای سئو هست، تا در هر پروژه همه افراد رو با هم هماهنگ کنه.

7. هرگز یادگیری رو متوقف نکنید

سئو با سرعت زیادی در حال پیشرفته. تنها در سال 2018، گوگل گزارش کرده که بیش از 3200 آپدیت الگوریتم نوشته. هرچند بسیاری از این آپدیت ها ارتباط کمی با کاربرا داشتن، اما این موضوع به شما گوشزد میکنه که چقدر اصول سئو میتونه با سرعت تغییر کنه. با دونستن این موضوع، تسلط به هر تغییر کوچیکی که گوگل ایجاد میکنه کار بیهوده ای به نظر میرسه. بنابر این بهتره که روی اصول کلی تمرکز کنید.

به عبارت دیگه، یه جای تمرکز بر اینکه الگوریتم چه تغییری کرده، بهتر روی این موضوع که الگوریتم چه کاری میکنه تمرکز کنید: ارائه بهترین مطالب و محتوا به کاربرا. اینطوری دیگه نگران تغییر الگوریتم و آپدیت و طبعات اون نخواهید بود. البته به هیچ وجه نباید از توصیه های افراد متخصص سئو و فرصتهایی که به خاطر استراتژی های جدید بدست میان غافل بشید. در این قسمت به چند مورد از این توصیه ها اشاره می کنیم:

  • به انجمن ها و تالارهای گفتگوی سئو سر بزنید؛
  • در کنفرانسها و همایش های سئو شرکت کنید؛
  • از طریق LinkdIn با متخصصین سئو ارتباط برقرار کنید؛
  • متخصصین سئو را در توییتر دنبال کنید؛
  • به Slack communities بپیوندید؛
  • به گروه های فیس بوک بپیوندید؛
  • پست های مرتبط با سئو که در وبسایت های مختلف وجود داره رو مطالعه کنید؛
  • ویدئوهای مرتبط با سئو رو دنبال کنید؛
  • به پادکست های مرتبط گوش کنید؛
  • مواردی که بیشتر برای شما جذاب هستند رو انتخاب کنید، اما بیش از حد سرشون وقت نگذارید. 20 در صد از زمانتون رو صرف یادگیری و 80 درصد از اون رو صرف عمل کردن کنید.

8. صبور باشید

طبق تئوری مشهور آندرس اریکسون، 10000 ساعت تمرین برای متخصص سئو شدن در یک مهارت جدید نیاز است. امکان داره کمتر طول بکشه؟ بله امکان داره، اما نکته اصلی اینه که: تبدیل شدن به یک متخصص سئو یک شبه اتفاق نمی افته. پس اگه محتوای تولید شده توسط شما، در همون چند هفته اول به صفحه اول گوگل نرسید نا امید نشید. طبق بررسی های ما، احتمالش خیلی کمه که همون چند هفته اول به چنین موفقیتی دست پیدا کنید.

منبع:

How to Become an SEO Expert (8 Steps)

  • بلاگ, سئو
  • 1578
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

95 درصد از آن‌ چیزی را که به دیگران می‌آموزیم برای همیشه در ذهن ما ماندگار می گردد.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد