استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

هوش مصنوعی امروزه به عنوان یکی از شاخه های علوم کامپیوتر، درموارد زیادی کاربرد دارد و هر روز نوآوری های جدیدی به وجود می آید که وقتی با دقت بیشتری آن ها را بررسی می کنیم، متوجه رد و اثری از artificial intelligence در آن خواهیم شد. در واقع از طریق AI می توان بسیاری از علوم و فرآیند ها را بسط و گسترش داد و سیستم های اطلاعاتی هوشمند را پیاده سازی نمود یا ارتقا داد. همانطور که گفتیم هوش مصنوعی توانسته است که تاثیر قابل توجهی در موضوعات مختلف زندگی امروزی داشته باشد و به همین دلیل شمار فعالان در این خصوص روز به روز در حال افزایش است. دنیای طراحی سایت نیز بی تاثیر از آن نبوده و در برنامه نویسی پیشرفته می توان از این فناوری جدید و سودمند استفاده نمود. برخی از مباحث در هوش مصنوعی وجود دارند که می توانند به صورت جزیی یا کلی در مقوله ی طراحی وب مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به نیازمندی های وب سایت های پیشرفته می توان تشخیص داد که آن نیاز در حوزه ی کدامیک از مباحث (Constaint Logic Programming, Fuzzy Logic, Definite Clause Grammars , Expert Systems  ) مرتبط با AI قرار می گیرد و برای مرتفع سازی آن چه راهکاری باید اندیشید. همانطور که گفتیم با افزایش محبوبیت و آگاهی اکثر افراد نسبت به مزایا و قابلیت های استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت، شرکت های مختلفی اقدام به ارائه ی خدمات مبتنی بر artificial intelligence نموده اند، اما مجموعه ای قابل اطمینان است که علاوه بر برخورداری از دانش فنی لازم، تجربه ی کافی و پروژه های موفقی در این خصوص داشته باشد و بتواند یک رزومه ی حرفه ای به مشتریان ارائه دهد. با توجه به اینکه معمولا وب سایت هایی که به نوعی مرتبط با هوش مصنوعی هستند به عنوان پروژه های حساس، پیچیده و سنگین به حساب می آیند، کارفرمایان عزیز توجه داشته باشد که قبل از برون سپاری پروژه ی خود، نسبت به اعتبار و توانمندی های آن شرکت طراحی سایت اطمینان لازم را کسب نمایند.

زبان های برنامه نویسی قابل تطبیق با هوش مصنوعی

از جمله متداول ترین زبان های برنامه نویسی AI می توان به ( lisp ,Prolog, clips , VP-Expert) اشاره داشت. در حوزه ی طراحی وب نیز زبان های دستوری C++, C# و C#.Net بیشتر در ارتباط با این فناوری مورد استفاده قرار می گیرند،. با استفاده از این زبان ها می توان سیستم های اطلاعاتی هوشمندی را ایجاد نمود که یک سری اعمال خاص را از طریق مراحل الگوریتمی ( برای پردازش نمودن اطلاعات مختلف )به انجام برسانند و واکنش هایی مشابه با رفتار های هوشمندانه ی انسانی داشته باشند. در بسیاری از اعمالی که در حوزه ی وب صورت می گیرد نیاز به درک، استدلال، تصمیم گیری و پاسخ می باشد که سیستم هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، قادرند تا چنین واکش هایی را از خود نشان دهند. از طریق این زبان ها بسیاری از جنبه های انسانی واکنش های تحت وب، می تواند شبیه سازی شود اما برای این کار ابتدا لازم است که بر اساس نوع پروژه، جزئیات لازم برای انجام هر فرآیند بررسی شود تا بتوان به طور کامل آن را پیاده سازی نمود. در زبان های دستوری که برای تلفیق کردن هوش مصنوعی و طراحی وب سایت مورد استفاده می گیرند، بر مبنای برنامه نویسی تابعی و منطقی ریاضی بسیاری از واکنش ها تعریف می شوند و در هنگامی که کاربر از یک صفحه ی وب مبتنی بر AI استفاده می نماید، آن توابع در صورت لزوم فراخوانی شده و عملیات لازم را دنبال می کنند.

در واقع در برنامه نویسی هوش مصنوعی در هنگام استفاده از زبان های تابعی مثل LISP لازم است تا تابعی را بر اساس پارامترهای کامپیوتری تعریف نمود تا به ارزیابی عبارات لازم بپردازد. وب سایت می تواند یک ابزار موفق باشد، برای این که کاربر از این توابع استفاده نموده و در پایان نتایج و مقادیر حاصل از محاسبات را در یک صفحه ی وب مشاهده نماید. پس به طور کلی سایت اینترنتی روشی برای استفاده و یا نمایش هوش مصنوعی به کار رفته در یک پروژه ی مبتنی بر وب خواهد بود. اما آیا AI نیز می تواند یک ابزار برای ایجاد یا توسعه ی وب سایت ها باشد؟

در دنیای فناوری امروزی هیچ چیزی عجیب و دور از دسترس نیست. هوش مصنوعی طراحی (ADI2) سیستمی است که می تواند برای مشاغل کوچک با دریافت برخی از پارامتر ها مثل نوع شغل، مکان و ویژگی های ظاهری نظیر (طرح، رنگ، فونت  و … ) یک سایت برای کاربر طراحی نماید. به کار گیری و عمومیت یافتن این قابلیت به صورت پیشرفته تر و عمومی تر در آینده ی دنیای طراحی وب، آن قدر ها هم دور از تصور نیست و شاید روزی برسد که سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی، بتوانند بسیار دقیق تر و حرفه ای تر و هنرمندانه تر از طراحان وب، سایت هایی با کیفیت، کاربر پسند و متناسب با استاندارد های گوگل را طراحی نمایند.

طراحی سایت بهینه متناسب با هوش مصنوعی گوگل

از آن جایی که seo به طور مستقیم در ارتباط با طراحی وب می باشد، بسیاری از طراحان حرفه ای سعی دارند تا از ابتدا طراحی متناسب با استانداردهای سئو ارائه دهند. با توجه به تجهیز شدن الگوریتم های گوگل به هوش مصنوعی، بررسی های google در خصوص اقداماتی که به منظور بهینه سازی صفحات وب بر روی سایتتان انجام داده اید، بسیار دقیق تر شده است و به آسانی می تواند رفتارهای نا درست، روش های غیر استاندارد و متقلبانه، لینک سازی های غیر اصولی و کلیه ی موارد با balck hat seo را کشف نماید. هوش مصنوعی گوگل موجب شده است تا ریسک پنالایز شدن و اسپم شدن بسیاری از سایت های متقلب افزایش یابد و به همین دلیل شاهد هستیم که وب مستران و سئو کاران تا حد امکان از روش های اصولی تر استفاده می کنند و به غنی سازی سایت خود از نظر محتوایی و سودمند بودن برای کاربران می پردازند.

یکی از برترین پروژه های هوش مصنوعی در طراحی سایت مربوط به  thegrid می شود ، که در این پروژه سعی شده است بدون دخالت طراحان سایت ، سایت هایی مطابق با استاندارد های موجود ساخته شود.
در زیر می توانید پیش نمایش زنده ای از این پروژه رو ببنید.

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

یک دیدگاه در پست “استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

  1. مهندس نرم افزار

    سلام وقتتون به خیر من دانشجوی نرم افزار هستم میخواستم یه مقاله در زمینه هوش مصنوعی در طراحی وب در کلاس ارائه بدهم میتونید راهنماییم کنید ممنون

    Reply

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد