آشنایی با طراحی اپلیکیشن

آشنایی با طراحی اپلیکیشن

در حال حاضر نبض مدیریت فضای مجازی در دست اپلیکشین‌ها است. هر فرد و کسب و کاری که بخواهد از فضای مجازی درآمد کسب کند، می‌بایست نسبت به راه‌اندازی اپلیکیشن خود اقدام نماید.

طراحی اپلیکشن موبایل

لازم است بدانید طراحی اپلیکیشن با برنامه نویسی آن تفاوت دارد و دو مقوله جدا از هم هستند. هدف طراح ، ایجاد ظاهری خوب برای اپلیکیشن بوده در حالی که یک برنامه نویس، بدنبال این است تا اپلیکیشن به‌درستی کار کند. طراحی اپلیکیشن به دو بخش رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX) تقسیم می‌گردد. رنگ‌بندی، انتخاب فونت، طراحی انواع دکمه‌ها و ویجت‌های مورد استفاده کاربر از چیزهایی هستند که مسئولیت آن برعهده طراح می‌باشد.

 

کدام پلتفرم؟

افراد به منظور جذب مخاطب بیشتر تمایل دارند اپلیکیشن خود را برای هر دو پلتفرم اندروید و ios طراحی کنند. اما بهتر است به منظور کاهش هزینه‌ها و زمان اتمام کار، فقط بر روی یک پلتفرم تمرکز کنید. برای انتخاب پلتفرم هدف خود، بهتر است ببینید مخاطبان هدف شما از کدام پلتفرم بیشتر استفاده می‌کنند و تمرکز خود را روی آن بگذارید. سپس با ارزیابی بازخوردها، نسبت به طراحی پلتفرم دیگر اقدام نمایید.

 

ابزارهای مورد استفاده

در حال حاضر نرم افزارهای قدرتمند و متنوعی برای طراحی اپلیکیشن‌ وجود دارد که صرف نظر از سیستم عامل هدف، می‌توانید برای هر دو پلتفرم اپلیکیشن طراحی کنید. از معروفت‌ترین این نرم افزارها می‌توان به Photoshop، Adobe XD و Sketch اشاره کرد. اگرچه Photoshop نرم افزاری حرفه ای و همه فن حریف است اما زمانی که هدف طراحی اپلیکیشن باشد، بهتر است از Adobe XD و Sketch استفاده کنید. این دو ابزار برای طراحی و نمونه‌سازی اولیه، رابط کاربری (UI) و تجربه‌ی کاربری (UX) کاربرد دارند، در حالی که فتوشاپ بیشتر مناسب ویرایش و کار با تصویر می‌باشد. از طرفی پیشنهاد می‌گردد از Adobe XD استفاده نمایید، زیرا Sketch فقط برای سیستم عامل مک دردسترس می‌باشد.

 

3 نکته مهم برای طراحی سایت

قبل از آغاز فرایند طراحی لازم است بایدها و نبایدهای کار با سیستم عامل مدنظر خود آشنا شوید. به‌طورکلی، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل در پلتفرم‌های مختلف شباهت‌هایی دارد؛ همانند:

  • طراحی بر اساس هدف
  • طراحی ساده
  • حفظ جریان کاری
  • اهمیت خوانایی
  • احترام به پلتفرم

احترام به پلتفرم، از آنچه فکر می‌کنید بیشتر اهمیت دارد. زمانی که کاربری اقدام به دانلود و نصب یک اپلیکیشن می‌کند، انتظار دارد به‌راحتی از آن استفاده و کار با آن را درک کند. پایه نظر آن‌ها بسته به چیزهایی است که از گذشته در ذهن دارند؛ پس زمانی که یک اپلیکشین با قوانین پلتفرمی در تضاد باشد، دوام چندانی در تلفن همراه کاربر نخواهد داشت. نه نتها به الگوهای مسیریابی متفاوت اندروید و ios باید توجه کرد، بلکه می‌بایست درمورد دکمه‌ها، فونت و قرارگیری عناصر UI نیز دقت کرد، زیرا موارد ذکر شده نیز در دو پلتفرم متفاوت هستند. برای رفع این مشکل لازم نیست به حدسیات اکتفا کنید، اپل و اندروید مجموعه راهنمایی‌هایی دارند که می‌توانید پیش از شروع کار آن‌ها را به طور اجمالی بررسی نمایید:

  1. وایرفریم و جریان کاری اپلیکیشن

از ابزار طراحی وایرفریم که مخصوص این کار است استفاده کرده یا سراغ کاغذ و خودکار بروید. ضرورت دارد قبل از طراحی ظاهر و کلیت یک اپلیکیشن، روی ساختار آن کار کنید. اینجاست که وایرفریم وارد کار می‌شود و به شما در یافتن چگونگی مسیریابی و استفاده کاربر از اپلیکیشن، کمک می‌کند. با اینکه ابزارهای متعدد وایرفریم وجود دارد اما، برخی از طراحان همچنان از کاغذ و قلم استفاده می‌کنند. درصورتی که کار تیمی و دورکاری انجام می‌دهید، Adobe XD و Sketch برای ایجاد وایرفریم‌ها بسیار کاربردی است.

 

2- مدل‌های آزمایشی و نمونه‌های اولیه

حالا باید وایرفریم‌های خود را عملی کنید. هر زمان با وایرفریم‌های خود کار کرده و با تیم برنامه‌نویسی یا مشتری‌تان به اشتراک گذاشتید و تایید نهایی را کسب کردید، وقت آن است چند مدل آزمایشی و نمونه اولیه آماده کنید. UXPin، نرم افزاری است که به مکن آن می‌ـواندی یادداشت‌هایی را برای برنامه‌نویسان خود بگذارید تا نکان مدنظرتان را درک و تبدیل به کد کنند. مهمترین نکته در این مرحله، ایجاد یک کتابخانه است. در این کتابخانه الگوهای ثابت طراحی که در زمان فرایند طراحی به کارتان می‌آیند و باعث انسجام و هماهنگی در طراحی می‌شود، موجود است. دکمه‌های استاندارد، آیکون‌ها و دیگر المان که در پرویه ایجاد می‌کنید، از اجزاء این کتابخانه است. گاهی ممکن است این کتابخانه در طراحی سایر اپلیکشین‌ها نیز، به کارتان بیاید.

 

3- ارجاع برای برنامه‌نویسی

از دیگر وظایف یک طراح، انتقال صحیح المان‌های طراحی‌شده و اجزاء بصری به برنامه نویسان می‌باشد. مواردی از قبیل آیکون‌ها، بک‌گراند‌ها، لوگوها و فونت‌ها همه جزو چیزهایی است که یک طراح، باید به برنامه‌نویس تحویل دهد. هنگامی که یک برنامه‌نویس تمام ابزار را در اختیار داشت، وظیفه وی یعنی تبدیل ‌آن‌ها به برنامه آغاز می‌گردد. در صورتی که طراحان با محدودیت‌های کار برای برنامه نویسان آشنا نباشند، ممکن است اوضاع کمی سخت و پیچیده شود. لزومی ندارد که یک طراح برنامه‌نویسی بلد باشد اما، می بایست با چالش‌های پیش روی یک برنامه‌نویس آشنا باشد؛ اینکه چالش‌ها مربوط به ابزار مورد استفاده برنامه‌نویس یا محدویت‌های سیستم عامل یا موبایل‌ها است، فرقی ندارد. در صورتی که طراح این دانش را داشته باشد، می‌تواند اپلیکشینی موثرتر طراحی کند و با مخالفت کمتری از سمت برنامه‌نویس مواجه شود.

 

جمع‌بندی

فرایند طراحی با برنامه‌نویسی اپلیکشین تفاوت دارد. کار طراح پرداخت به ظاهر و فرایند عملکرد اپلیکشین (UI و UX) می باشد و سپس آن کار را به برنامه نویس ارجاع می دهد. طراحان با استفاده از ابزارها و نکات گفته شده می‌توانند فرایند طراحی را، حرفه‌ای تر و آسان‌تر آغاز کنند.

از سال 86 فعالیتم رو در حوزه IT شروع کردم و علاقمند فناوری جدید در حوزه IT شدم ، از همان سال های اولیه به فکر راه اندازی کسب کار بودم و تا اینکه خودم رو به عنوان کار افرین پیدا کردم و عاشق کار افرینی شدم . در حال حاضر یک توسعه دهنده حرفه ای هستم و عاشق خدمت رسانی به مردم کشورم ....

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد