تاریخچه مختصری از سئو و نحوه تکامل آن

تاریخچه سئو

سئو یکی از زمینه‌های گسترده بازاریابی دیجیتال است که برند، ترافیک وبسایت و بازده سرمایه گذاری را تقویت می‌کند. همچنین داشتن قیمت ارزان و کاربری موثر آن نیز باعث شده است که در میان متخصصان بازاریابی، طرفداران بسیاری داشته باشد. با توجه به این که تاریخ دقیقی از زمان مشخصی که انواع سئو شروع به کار کرده است مشخص نیست، اما اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند که سئو در سال 1991 شروع به کار کرده است.

تولد اینترنت

همانطور که می‌دانید، تعداد کاربران اینترنت به صورت روزانه در حال افزایش است و آن‌ها دائما در موتور‌های جست و جو به دنبال نتایج متنی هستند. ابتدایی‌ترین شکل اینترنت به اواخر دسامبر سال 1974 باز می‌گردد که در آن رایانه‌هایی که می‌توانست از طریق خطوط تلفن اصلی با مودم تجاری AT&T که در سال 1958 شروع به کار کرده بود، راه اندازی شد.

تاریخچه موتور‌های جست و جو

با گذشت زمان، اطلاعات آنلاین به دلیل بازیابی بدون مشکل و مفید به سازماندهی و فهرست بندی کارآمدی نیاز داشتند. اگرچه دکتر Vannevar Bush مدیر توسعه در ایالات متحده در سال 1945 بانک اطلاعات را برای داده‌های جهان مفهوم‌سازی کرد، اما اولین موتور جستجوگر که Archie نام داشت در سال 1990 توسط Alan Emtag اختراع شد. نحوه کشف چند موتور جستجوگر اولیه دیگر نیز به شرح زیر است:

در فوریه سال 1993، موتور جستجوگر Archietext توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه استنفورد ایجاد شد و پس از آن، در سال 1995 به موتور جستجوگر Excite تبدیل گشت که با مرتب‌سازی اطلاعات و محتوای آنلاین براساس کلمات کلیدی موجود در آن کار خود را انجام می‌داد.

در ژوئن سال 1993 شبکه جهانی Wanderer تحت رهبری ماتئو‌گری شروع به کار کرد و بعدا Wandex نامیده شد.

در اکتبر 1993 موتور جستجوگر Aliweb توسط فردی به نام Martijn Koster شروع به کار کرد و اجازه داد صفحات وب توسط صاحبان آن‌ها ارسال شود.

در دسامبر سال 1993 سه موتور جستجوگر با نام‌های World Wide Web Worm، RBSE spider و JumpStation که از ربات‌های وب برای خزیدن در سایت‌های مختلف استفاده می‌کردند، شروع به کار کردند.

در سال 1994 که سال بسیار بزرگی در زمینه موتور‌های جستجوگر محسوب می‌شود، چهار موتور جستجوگر محبوب یاهو، آلتا ویستا، لیکوس و Infoseek راه اندازی شد.

در آوریل 1994 موتور جستجوگر AskJeeves به جهان معرفی و بعد‌ها به عنوان Ask.com شناخته شد.

در دسامبر سال 1997 موتور جستجوگر Google.com به ثبت رسید.

انقلاب گوگل

در سال 1998 دو شخص به نام‌های سرگئی برین و لارنس پیج که سازندگان گوگل هستند، مقاله‌ای را تحت عنوان “آناتومی موتور جستجوی وب در مقیاس بزرگ” که بخشی از پروژه تحقیقاتی آن‌ها هنگام تحصیل در دانشگاه استنفورد بود، منتشر کردند. آن‌ها در این مقاله به الگوی غالب تجاری برای موتور‌های جستجوی تجاری تبلیغات پرداخته بودند.

یاهو در ابتدا به عنوان نتیجه یک پروژه دانشگاهی که توسط دو شخص به نام‌های دیوید فیلو و جری وانگ انجام شده بود، شناخته می‌شد و در زمان کوتاهی، عنوان دایرکتوری سایت‌های مفید و نشانک‌های اینترنتی را به خود اختصاص داد. با استفاده از یاهو، ناشران وب صفحات خود را مورد بررسی دقیق و فهرست بندی قرار می‌دادند تا در دسترس جستجوگران قرار گیرند.

در سال 2000 یاهو با همکاری گوگل مرتکب یک اشتباه استراتژیک برای مدیریت جستجوی ارگانیک خود شد که در آن هر نتیجه جستجو دارای برچسب گوگل بود و نظر بسیاری از کاربران یاهو را به خود جلب کرد. در نتیجه، یاهو به گوگل کمک کرد تا مسیر موفقیت خود را طی کند.

علت‌های مختلفی برای موفقیت گوگل وجود دارد که غیر قابل انکار است. تا سال 2000، وبسایت‌ها براساس شیوه‌های مختلفی رتبه بندی می‌شدند اما رتبه بندی گوگل به شیوه‌ای بود که پیش از تصمیم‌گیری در مورد رتبه یک صفحه وب در SERP، تمامی فعالیت‌های صفحه و خارج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت. متخصصان سئو معتقد بودند که این موضوع نادرست است و پیوند‌ها به عنوان یک نقطه خوب در SERP‌های گوگل در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، ایجاد پیوند به یک تاکتیک کلاه سیاه تبدیل شد که در آینده مورد توجه گوگل قرار گرفت. پس از آن، نوار ابزار گوگل به عنوان یک ویژگی به اینترنت اکسپلورر اضافه شد و به ناشران وب نمره PageRank خود که معیاری برای اهمیت یک صفحه وب بود را نشان داد. از جمله دیگر تمایز‌های گوگل با دیگر موتور‌های جستجوگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به روزرسانی Jagger در سال 2005 که موجب پیشرفت خوب گوگل در پشبرد تبادل پیوند‌های تصادفی شد.
  • به روزرسانی پاندا در سال 2011 که به منظور از بین بردن مشکل محتوا و وبسایت‌هایی که محتوای ضعیف، نامشخص و تولید شده را از بین بردند و از طریق تبلیغات به درآمد رسیدند، معرفی شد.
  • به روزرسانی پاندا در سال 2012 که با هدف مقابله با اقدامات مشکوک و اسپم ایجاد شد و شامل الگوهای پیوند مشکوک در وبسایت‌های همراه با متن لنگر بود.
  • به روزرسانی بیگ ددی در سال 2017 موجب بوجود آمدن نور بیش‌تری میان وب سایت‌ها و رابطه بین آن‌ها شد.

تسلط موتور جستجوگر گوگل باعث شد تا بسیاری از رقبا دوباره به فکر بیوفتند. یاهو در سال 2009 با همکاری ده ساله مایکروسافت تصمیم گرفت تا اشتباهات گذشته خود را جبران کند. او توانست موقعیت بینگ را به عنوان دومین موتور جستجوی محبوب جهان و مشتق Microsoft Live تقویت کند.

تاریخچه سئو و تکامل آن

  • در سال 1997 و درست زمانی که اصطلاح بهینه‌سازی موتور جست و جو ابداع شده بود، مدیر یک گروه محبوب موسیقی راک از این که وبسایت رسمی آن‌ها در SERP اول رتبه بندی نشده است، بسیار ناراحت بود. از طرف دیگر، اعتقاد بر این است که اصطلاح بهینه‌سازی موتور جستجو زمانی استفاده شد که بنیانگذار MMG با دنی سالیوان به منظور متقاعد کردن آن برای پیوستن به شرکت خود ملاقات کرد.
  • در سال 1998، وبسایت com متولد شد که به صاحبان اجازه می‌داد تا فضای بالای نتایج جستجوی ارگانیک تولید شده توسط اینکتومی را پیشنهاد دهند. در نهایت یاهو Goto.com را جذب کرد.
  • در سال 1999، نخستین رویداد رسمی بازاریابی جستجو به عنوان بخشی از کنفرانس موتور جستجو صورت گرفت.
  • در سال 2000، Google AdWords راه اندازی شد و وب مستر‌ها در سرتاسر جهان به Google Dance عادت کردند. در این دوره، موتور‌های جستجو بروزرسانی‌های اصلی الگوریتم نمایه‌سازی خود را منتشر کردند و منجر به تغییرات زیادی در رتبه بندی جستجو شدند.
  • در سال 2003، گوگل مدیریت وبسایت com را به دست گرفت و جستجوی تبلیغات متنی Google AdWords در وبسایت‌های مختلف از طریق سرویس Google Adsense را آغاز کرد.
  • در سال 2004، نتایج جستجو دارای هدف‌های جغرافیایی بود و جستجو و شخصی‌سازی محلی به روند‌های اصلی تبدیل گشت. در واقع این جستجو و شخصی‌سازی محلی به معنای این است که اگر دو کاربر یک موضوع را جست و جو کنند، نتایج جستجوی یکسانی را نمی‌بینند.
  • در سال 2005، برچسب‌های بدون پیروی که به معنای عقب نشینی پیوند اسپم بودند، به عنوان ابزاری برای شکل دادن بهتر PageRank اختراع شدند.
  • در سال 2007، جستجوی جهانی گوگل متولد شد و در آن ویژگی‌هایی مانند اخبار، تصاویر و فیلم‌ها قرار گرفت.
  • در سال 2010، گوگل متوجه شد که سرعت یک وبسایت در رتبه بندی اهمیت دارد و Google Instant به منظور ارائه پیشنهادات جستجوی مربوطه به کاربران معرفی شد.
  • در سال 2012، نمودار دانش گوگل رونمایی و یک گام اصلی برای درک هدف جستجو برداشته شد.
  • در سال 2013، به روز رسانی جدید گوگل تحت عنوان The Hummingbird و با هدف تعریف مجدد زبان طبیعی یا جستجوی مکالمه برای تلفن همراه معرفی گشت.
  • در سال 2015، به دلیل افزایش دائمی کاربران تلفن همراه، تعداد جستجوگران از طریق موبایل بیش‌تر از تعداد جستجوگران از طریق دسکتاپ شد.
  • در سال 2016، گوگل AMP یا شتابگر صفحات موبایل را راه اندازی کرد و محتوای آن‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

گذشته، حال و آینده سئو

برخلاف موتور جستجوگر گوگل که هر روز امکانات بیشتری را برای کاربران خود فراهم می‌کند، دیگر موتور‌های جستجو اصلا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و خاک می‌خورند. اوایل کارشناسان سئو بیشتر بر روی کلمات کلیدی و بک لینک‌های اسپم همراه با افزایش برچسب زدن و اظهار نظر برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو تمرکز کرده بودند و به مرور زمان گوگل روش‌های هوشمندانه‌تری برای تولید نتایج جستجوی واقعی و مرتبط ارائه داد. امروزه با استفاده از تکنیک‌های نهفته معنایی گوگل که نتایج جستجوی متنی را براساس تاریخچه جستجوی کاربر و ترجیحات دستگاه، مکان و… تولید می‌کند، تصاویر و فیلم‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارند و هرچه کیفیت آن‌ها بالا‌تر باشد، رتبه بندی در گوگل نیز بهبود می‌یابد. گوگل امروزی بسیار هوشمند است و با تحولات و رشد‌های روزانه سئو آینده‌ای بسیار درخشان دارد.

منبع: infidigit

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد