6 گام برای حل مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل

5 گام برای حل مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل

رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل ، این عبارتی است که بسیار زیاد در گوگل و سایر موتورهای جستجو سرچ میشود. وقتی مدیران سایت اقدام به شروع بهینه سازی و سئو سایت می نمایند معمولا هر صفحه ای را برای کلمه کلیدی خاصی هدف گذاری می نمایند. یعنی ساختار سایت خود را به صورت طراحی مینمایند که هر صفحه برای کلمه کلیدی خاص خود سئو شود. اما در گاهی اوقات گوگل در نتایج خود صفحه دیگری را برای کاربران نمایش میدهد. برای مثال شما قصد دارید کلمه کلیدی سئو سایت را برای صفحه اصلی خود هدفگذاری نمایید و شروع به بهینه سازی این صفحه می نمایید. اما گوگل بعد از مدتی در نتایج خود یکی از مقالات شما را به نمایش درمیاورد. در چنین شرایطی شانس گرفتن رتبه یک گوگل برای آن کلمه کلیدی کاهش پیدا میکند.

چگونه مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل را حل کنیم؟

هدف کاربر یا user intent در واقع مقصد نهایی هر کاربر از جستجو در اینترنت برای کلمات کلیدی خود است. بر اساس دسته بندی های صورت گرفته جستجوهای کاربران و عبارت آنها در سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

  • Transactional
  • Navigational
  • Informational

عبارت “Transactional” به جستجوهایی اطلاق می شود که هدف از آنها خرید می باشد. عبارت”Navigational” به جستجوهایی اطلاق می شود که هدف از آنها پیدا کردن وب سایت یا صفحه ای خاص می باشد. در نهایت عبارت “Informational” به جستجوهایی اطلاق می گردد که کاربر به دنبال پیدا کردن اطلاعات و جواب هایی برای پرسش های خود می باشد.

برای مثال شما اگر بر روی کلمه کلیدی “راهنمای خرید موبایل” تمرکز کرده اید و قصد کسب رتبه در این کلمه را دارید اگر اقدام به جستجوی ای کلمه نمایید با تصویر زیر روبرو می شوید.

راهنمای خرید موبایل

 

همانطوری که میبینید تمامی سایت هایی که با این کلمه رتبه کسب کرده اند سایت هایی هستند که کاملترین اطلاعات روز را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. بنابراین اگر شما قصد دارید که برای این کلمه دسته یا محصول خاصی را سئو کنید شانس گرفتن رتبه برای سایت شما بسیار کم است. همانطوری که یبینید هیچ شرکت یا سایت تولید کننده ای نیز در صفحه نتایج وجود دارد. بنابراین باید صفحه ای مناسب برای کاربر خود منتشر نمایید.

گام دوم: محتوای روی صفحه را ارزیابی کنید

در این شرایط باید مطمئن شوید محتوای صفحه شما با اهداف جستجوی کاربران مطابقت دارد. زمانی که مطمئن شدید محتوای شما با قصد کاربر هماهنگی دارد می توانید به سراغ بهینه سازی و بهبود محتوای صفحه مربوطه بروید. در این شرایط معمولا سوالاتی وجود دارد که پیدا کردن پاسخ آنها سبب میشود که محتوای شما کاملا سئو گردد.

برخی از سوالاتی که شما می توانید برای آنالیز بیشتر و بهتر بپرسید عبارتند از:

  • آیا کلمه کلیدی صفحه من با عنوان یا تایتل صفحه یکسان است؟
  • آیا کلمه کلیدی اصلی در تگ توضیحات صفحه آورده شده است؟
  • آیا اندازه و طول محتوای صفحه به اندازه 10 یا 20 سایت برتر است؟
  • آیا رقبا از کلمات کلیدی هم معنا در مقالات خود استفاده کرده اند؟
  • آیا محتوای سایت من پایخ سوالات کاربران را به درستی و کامل می دهد؟

5 گام برای حل مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل

گام سوم: لینک های داخلی خود را ارزیابی کنید

لینک هایی داخلی به گوگل اعلام میکند که کدام صفحات داخلی مهمتر هستند. بنابراین باید لینک های داخلی خود را به صفحاتی که میخواهید در نتایج رشد داشته باشند ارسال کنید. بهتر است بین 3 تا 5 لینک از صفحات معتبر خود به صفحات اصلی ارسال کنید. برای پیدا کردن صفحات معتبر خود می توانید از ابزاری مانند Ahrefs یا Moz استفاده نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که انکرتسکت های خود را مرتبط با صفحات اصلی خود تعیین نمایید.

گام چهارم: لینک های خارجی خود را ارزیابی کنید

همان قوانینی که برای لینک های داخلی به کار برده اید را برای لینک های خارجی نیز به کار ببرید. لینک های خارجی ارتباط شما با سایر سایت ها و صفحات مرجع را مشخص می کند. بنابراین باید لینک هایی به سایر سایت ها که مرتبط با موضوع شما هستند و کاربران بشتری دارند ارسال کنید که موتور جستجو بهتر محتوای سایت شما را شناسایی نماید. اگر در سایت خود ار لینک های خارجی استفاده نکنید این پیغام را به گوگل ارسال میکند که سایت شما در فضای اینترنت ارتباط محدودی دارد و قابل شناسایی نیست.

گام پنجم: UserData یا اطلاعات کاربران خود را بررسی نمایید.

  • آیا صفحات شما بانس ریت (نرخ پرش) بالایی دارد؟
  • نرخ کلیک شما پایین است؟
  • نرخ تبدیل شما ضعیف است؟

اگر کاربران بعد از مشاهده سایت شما به سرعت آن را ترک می کنند یا جواب سوالات خود را پیدا نمی کنند. و یا اینکه شما نمیتوانید آنها را به صفحات مرتبط منتقل نمایید گوگول سایت شما را ارتقا نمی دهد. با استفاده از گوگل آنالیز می توانید رفتار کاربران سایت خود را کاملا مشاهده نمایید و اقدام به رفع مشکلات محتوایی و حتی ظاهری خود نمایید.

گام ششم: استفاده از تگ کانونیکال – Canonical

استفاده از تگ canonical برای جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری با محتوای یکسان است. در بسیاری از سایت ها این مشکل وجود دارد که دقیقا دو یا چند آدرس به یک صفجه اشاره میکنند که محتوای یکسانی دارند. این حالت بیشتر در زمانی پیش می اید که سایت دارای دسته بندی های مختلفی باشد و هر کدام از این دسته ها دارای محصولات زیای باشند. تاثیر تگ کانیوکال در این شرایط این است که به ربات گوگل اعلام میکند که آدرس صفحه اصلی کدام است و بقیه صفحات یا ادرس های ایجاد شده زیر مجموعه آن هستند.

ب طور مثال شما در نتایج گوگل میخواهید با کلمه خرید ایرپاد رتبه کسب کنید اما یکی از محصولات سایت شما ایندکس شده و در نتایج نمایش داده می شود به کمک تگ کانونیکال می توانید این مشکل را برطرف نمایید. در این شرایط باید آدرس دسته اصلی محصول را به عنوان تگ کانیکوکال در صفحه محصول خود قرار دهید.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی سایت خود بهره گرفته اید با استفاده از افزونه یوست به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. مانند تصویر زیر:

استفاده از تگ کانونیکال - Canonical در وردپرس

95 درصد از آن‌ چیزی را که به دیگران می‌آموزیم برای همیشه در ذهن ما ماندگار می گردد.

6 دیدگاه در پست “6 گام برای حل مشکل رتبه گرفتن صفحات اشتباه در گوگل

    1. احسان دربندی

      با سلام
      بله این تک رو می تونید استفاده کنید و خیلی هم به دردتون خواهد خورد
      بنده خودم بارها از این تگ برای اصلاح صفحات اشتباه استفاده کردم به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی رو در نظر بگرید که در کلمه خرید ایرپاد می خواهد کار کند .
      وقتی این کلمه رو سرچ می کردیم یک محصول مرتبط با ایرپاد رو نشون می داد که درستش این بود صفحه دسته بندی ایرپاد رو نشون بده
      ما در تمامی محصولات ایرپاد این تگ رو تنظیم کردیم و به صفحه دسته بندی مورد نظر لینک کردیم ، تقریبا یک ماه نیم طول کشید که اصلاح شود
      امیدوارم تونسته باشم کمک کنم

      Reply
  1. bang bang

    سلام
    خیلی مفید و کاربردی بود ولی یک سوال برام پیش آمده.

    آدرس اون صفحه اصلی که میخواهیم رتبه بگیره رو توی اون صفحه ای که فرعی هست و رتبه اشتباه داره در قسمت Canonical url قرار بدیم یا برعکس آدرس صفحه فرعی رو توی صفحه اصلی در قسمت Canonical url قرار بدیم ؟

    Reply
  2. جواد

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من در زمنیه طراحی گرافیک کار میکنم و برای هر کلمه کلیدیم یک سری محتوا تولید کردم مثلا یه صفحه دارم طراحی کارت ویزیت و یه صفحه دیگه تو بلاگ دارم آموزش طراحی کارت ویزیت،حالا اومدم تو نتایج طراحی کارت ویزیت مقاله آموزشیم بالا اومده با اینکه از صفحه بلاگ به کلمه کلیدی اصلیم لینک دادم و حتی اون صفحات لندینگ هم بک لینک دارن.راه حل شما برای این مشکل چیه؟

    Reply
    1. احسان دربندی

      گام ششم: استفاده از تگ کانونیکال – Canonical
      این راه حلش هست دوست عزیز
      موفق باشید

      Reply

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد