قالب سایت وردپرس چیست؟

طراحی سایت با وردپرس

همانطور که در مقالات قبلی سایت هنرکده دیجیتال بیان شده است، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS می باشد که به صورت کد باز یا open source و بر مبنای php نوشته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از جمله دلایلی که موجب محبوبیت این سی ام اس در تمام جهان شده است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سهولت نصب و استفاده از آن
  • پنل مدیریتی کامل و قدرتمند
  • کاهش یافتن زمان لازم برای راه اندازی یک سایت
  • سازگاری با تعداد بیشماری از افزونه ها و پلاگین ها که هر یک به منظور انجام کاری خاص کد نویسی شده اند.
  • تعیین گرافیک و تمپلیت لازم برای صفحات با استفاده از پوسته های آماده و یا طراحی قالب اختصاصی وردپرس
  • قابلیت پلاگین نویسی برای سفارشی سازی امکانات یک سایت
  • سازگاری با سئو و موتورهای جستجوگر مثل گوگل

تمامی این موارد موجب شده است تا طراحی یک سایت با wordpress ضمن تامین امنیت و کارایی لازم، بسیار خلاقانه باشد و بنا به نوع پروژه و موضوع آن بتوان از پوسته های گرافیکی مختلفی برای ایجاد زیبایی و افزایش جذابیت گرافیکی ظاهر صفحات استفاده نمود. اگر به این موضوع با دقت بیشتری توجه نمایید، به این نتیجه می رسید که قالب سایت وردپرس تا حد زیادی بر تعداد بازدید کنندگان و جذب کاربران اینترنتی تاثیر گذار خواهد بود؛ زیرا تمپلیت گرافیکی اولین چیزی است که در هنگام بازدید از سایت شما در معرض دید و توجه افراد قرار می گیرد و چه بهتر که این template به لحاظ تطابق با موضوع سایت شما، رنگ بندی و امکانات مختلف به گونه ای باشد که برای این افراد جذاب بوده و فرد مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند.

طراحی سایت با Cms وردپرس را حتما بخوانید !

قالب سایت وردپرس یک پوسته یا تمپلیت گرافیکی است که به صورت تخصصی و متناسب با موضوع فعالیت آن کسب و کار، طراحی شده است و برای افزایش جذابیت ظاهری صفحات وب به کار می رود. برخی از این قالب ها به صورت آماده و حتی رایگان از طریق سایت های معتبر موجود در اینترنت قابل دانلود کردن هستند؛ ولی برای کسانی که به نتیجه ی حرفه ای می اندیشند و به دنبال متمایز بودن هستند طراحی اختصاصی قالب سایت وردپرس بهترین گزینه می باشد که البته یکی از خدمات مجموعه ی پشتیبان وب نیز به شمار می رود.

در مقالات بعدی پشتیبان وب به صورت تخصصی به مفاهیم سئو اشاره خواهیم داشت، اما در این مقاله فقط ذکر این نکته حائز اهمیت است که جذابیت و کارایی قالب سایت وردپرس می تواند بر میزان Bounce rate نیز تاثیر گذار باشد، یعنی زمانی که یک سایت به لحاظ ظاهری و یا محتوایی و … برای کاربران جذاب و جالب است، بدیهی است که مدت زمان بیشتری را صرف مشاهده و جستجو در بخش های مختلف آن سایت خواهند کرد؛ بنابراین اگر قصد طراحی سایت دارید و یا آن را از قبل راه اندازی کرده اید و می خواهید قالب آن را ریدیزاین کنید؛ حتما به حرفه ای بودن قالب سایت وردپرس توجه داشته باشید.

مطالعه مقاله علمی تاثیر سئو بر کسب کار اینترنتی

مزایای استفاده از قالب سایت وردپرس اختصاصی

  • انعطاف پذیر بودن :

امکان تعیین رنگبندی، اندازه و شکل اجزای مختلف یک صفحه بر اساس سلیقه ی مشتری

امکان تعیین نحوه ی چیدمان اجزا بر اساس خواسته ی دارنده ی وب سایت و بر مبنای موضوع  کسب و کار

  • افزایش امکانات:

با توجه به نیازمندی های یک کسب و کار می توان به راحتی بخش های مورد نیاز را جهت افزودن امکانات جانبی بیشتر به سایت، طراحی و کد نویسی کرد و به قالب وردپرس افزود، این در حالی است که معمولا ویرایش قالب های آماده موجب به وجود آمدن برخی از ایرادات و خطا ها در خصوص کد نویسی می شود و به صورت کامل نمی توان آنها را تغییر داد؛ زیرا پایه ی این طرح از ابتدا در اختیارکد نویس و طراح نبوده است.

  • انحصاری بودن:

قالب سایت وردپرس که توسط طراحان مجموعه ی پشتیبان وب طراحی می گردد، به صورت انحصاری به شما و سایتتان تعلق دارد و برای هیچ سایت دیگری مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ به همین دلیل می توان گفت که طراحی قالب اختصاصی موجب متمایز شدن سایت شما نسبت به وب سایت سایر رقیبان یا همکارانتان خواهد شد.

گرافیک حرفه ای سایت با استفاده از قالب سایت وردپرس

جهت تعیین یک template و پوسته ی مناسب و کاملا اختصاصی برای یک سایت، لازم است تا مراحل زیر انجام شود:

  • شناسایی نیازمندی ها و امکانات سایت بر اساس موضوع کسب و کار
  • طراحی نمونه ی اولیه یا دمو در فتوشاپ توسط شخص گرافیست ( با توجه به استانداردهای گرافیکی، اصول روانشناسی و هارمونی رنگ ها و… )
  • توجه ویژه به پیشنهادات و سلیقه ی مشتری در انتخاب بخش های مختلف و رنگ های آن ها
  • پس از توافق با مشتری بر سر نمونه ی قالب سایت وردپرس طراحی شده در فتوشاپ، مراحل کد نویسی آن آغاز می شود.
  • توجه به اصول سئو و نمایش انواع محتوا
  • طراحی به صورت کاملا ریسپانسیو یا واکنش گرا جهت نمایش صحیح در انواع دستگاه های هوشمند مدرن امروزی
  • امنیت بیشتر و عدم وجود خطا، باگ و کدهای مخرب در کد نویسی قالب اختصاصی

نویسنده مقالات سایت و توسعه دهنده محتوا // با بیش از چهار سال سابقه کاری در زمینه ی وب،سئو و محتوا نویسی // کارشناس مهندسی نرم افزار کامپیوتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف // انجام پروژه های مرتبط برای بیش از ده شرکت فعال در زمینه خدمات مبتنی بر وب

یک دیدگاه در پست “قالب سایت وردپرس چیست؟

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد