موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

موتور جستجوی گوگل

برای بسیار از مدیران سایت ها و وبمستران همیشه جای سوال وجود دارد که موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟ اطلاعات سایت ها را از چه راه هایی به دست می آورد؟ چگونه به جستجوی کاربران پاسخ می دهد؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است به خود گوگل مراحعه کنیم. موتور جستجوی گوگل در پایگاه داده خود اطلاعاتی جامعی در مورد نحوه کارکرد خود ارائه کرده است که بخشی از آن را در این مقاله مطرح کرده ایم.

برای پاسخ به این سوال که موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند یک جواب کوتاه ارائه می کنیم.

گوگل اعلام کرده است که اطلاعات و منابع خود را از موارد زیر پیدا می کند.

  • صفحات وب
  • مطالب بارگزاری شده توسط کاربران، مانند Google My Business و نقشه
  • اسکن کتاب
  • دیتا بیس های عمومی موجود در اینترنت
  • و بسیاری دیگر از منابع

به طور کلی می توان اعلام کرد که ربات گوگل هر نوع لینک یا آدرسی که در فضای اینترنت وجود دارد را پیدا می کنند و اگر اجازه دسترسی را داشته باشند، محتوای آن را ذخیره می کنند. بعد از این مرحله کار مهم تر آغاز می شود و آن هم ارائه نتایج و دسته بندی و رتبه بندی آنهاست. به طور کلی بر طبق اعلام موتور جستجوی گوگل برای ارائه نتایج از صفحات وب سه گام اساسی را دنبال می کند:

3 مرحله در رتبه بندی و ارائه نتایج جستجوی کاربران توسط گوگل

  1. CRAWLING

قدم اول پیدا کردن صفحات جدید موجود در وب می باشد. البته که دیتابیسی در اینترنت وجود ندارد که کلیه اطلاعات و سایت های موجود را در بر داشته باشد. بنابراین گوگل باید دائما در جستجوی صفحات جدید باشد و آنها را به لیست صفحات شناخته شده خود اضافه کند. این روند را جستجو یا crawling می نامند.   در این شرایط برخی از صفحات از قبل شناخته شده هستند زیرا گوگل قبلاً در جستجوهای خود، آنها را به لیست خود اضافه کرده است. صفحات جدید نیز وقتی گوگل از یک لینک موجود در صفحات شناخته شده قبلی به آنها وارد می شود شناخته و به لیست گوگل اضافه می شوند.

اگر مدیران سایت ها اقدام به ساخت نقشه سایت (Sitemap) کنند ربات گوگل متوجه صفحات جدید سایت شده و آنها را ذخیره می نماید. اگر شما از سرویس ها یا سایت هایی که دارای سیستم مدیریت هاست هستند استفاده کنید گوگل به راحتی می تواند صفحات جدید را شناسایی نماید. برای اینکه بتوانید سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی نمایید توصیه هایی وجود دارد که با عمل کردن به آنها سایت شما بهتر در دسترس گوگل قرار خواهد کرد.

راهکارهای بهبود پیدا کردن مطالب سایت برای موتور جستجوی گوگل

راهکارهای بهبود پیدا کردن (CRAWLING) مطالب سایت برای موتور جستجوی گوگل

  • اگر شما تغییراتی در یک صفحه از سایت خود ایجاد کردید می توانید با استفاده از ابزاری مانند نقشه سایت یا گوگل کنسول این کار را انجام دهید.
  • استفاده از لینک سازی داخلی: با استفاده از لینک های داخلی درون سایت خود می توانید صفحات جدید خود را به گوگل معرفی کنید.
  • لینک سازی خارجی: با قرار دادن لینک خود در سایت های دیگر نیز می توانید به گوگل کمک کنید تا لینک های شما را سریع تر پیدا کند. البته برای انجام این کار روش های پیچیده و قوانین خاصی وجود دارد که در مقاله “5 روش جدید لینک سازی” می توانید آخرین روش های آن را مطالعه نمایید.
  • صفحه اصلی سایت خود را بهینه نمایید. اگر قرار باشد تنها یک صفحه از سایت خود را به گوگل معرفی کنید این صفحه باید صفحه اصلی سایت شما باشد. اگر ساختار و چینش صفحه اصلی شما کاملا بهینه باشد موتور جستجوی گوگل براحتی می تواند تمامی صفحات و لینک های شما را شناسایی نماید. همچنین کاربران با حضور در سایت شما می توانند به راحتی به تمامی سایت شما دسترسی داشته باشند.

2. INDEXING

بعد از اینکه موتور جستجوی گوگل صفحات و لینک های جدید را پیدا کرد، سعی در فهمیدن ساختار و محتوای صفحه می کند. این مرحله به عنوان Indexing شناخته می شود. البته این اصطلاح تقریبا با مفهوم متفاوتی در ذهن مدیران سایت ها شکل گرفته است، چرا که ایندکس را به معنای حضور صفحه در نتایج جستجوی گوگل می دانند. گوگل بعد از پیدا کردن صفحات جدید با استفاده از محتوای درون صفحه و تصاویر و ویدئو ها و سایر موارد نوع هر صفحه را تشخیص داده و آن را در Google Index ذخیره می کند.

راهکارهای بهبود ایندکس کردن (INDEXING) مطالب سایت برای موتور جستجوی گوگل

برای این که به گوگل کمک نماییم صفحات ما را به صورت کامل بفهمد و در نتایج قرار دهد می توانیم از موارد زیر کمک بگیریم:

  • سعی کنید عناوین (title) کوتاه و با مفهوم برای صفحات سایت خود انتخاب کنید.
  • از تیترهایی (page headings) که عنوان و هدف صفحات را به خوبی منتقل می کنند استفاده کنید.
  • برای انتقال محتوا به جای تصاویر از کلمات و تکست استفاده کنید. ( گوگل می تواند بعضی تصاویر و ویدئوها را درک کند، اما نه به آن خوبی که کلمات را درک می کند. یا حداقل محتوای تصاویر و ویدئو های خود را با تکست جایگزین (alt text) یا دیگر راهکارها به خوبی توضیح دهید.)

3. SERVING and RANKING

هنگامی که یک کاربر یک سوال یا عبارت (query) را تایپ می کند، گوگل سعی می کند بر اساس فاکتورهای مختلف، مناسب ترین پاسخ را از فهرست خود پیدا کند. گوگل با در نظر گرفتن مواردی مانند مکان کاربر، زبان و دستگاه مورد استفاده توسط او (کامپیوتر رومیزی یا تلفن همراه)، سعی می کند مناسب ترین پاسخ ها را برای سوال تعیین کند. به عنوان مثال، جستجوی “فروشگاه های تعمیر دوچرخه” پاسخ های متفاوتی را برای یک کاربر در پاریس نشان می دهد، تا آنچه برای یک کاربر در هنگ کنگ به نمایش می گذارد. گوگل برای قرار دادن صفحات در رتبه های بالاتر حاضر به دریافت پول نمی شود، و رتبه بندی به صورت برنامه ریزی شده و سیستماتیک انجام می شود.

راهکارهای بهبود رتبه بندی (RANKING) مطالب سایت برای موتور جستجوی گوگل

  • سایتتان را طوری طراحی کنید که به سرعت بارگذاری شود و همچنین برای نمایش در صفحات موبایل مناسب باشد (mobile friendly).
  • مطالب مفید و بدرد بخوری در سایتتان قرار دهید و سعی کنید آنها را همواره آپدیت کنید.
  • راهنمایی های گوگل وبمستر را دنبال کنید. این امر منجر به ارائه یک تجربه کاربری بسیار خوب می شود.
  • نکات و راهنمایی های بیشتر و بهترین راهکارها را می توانید در مقالات سئو سایت ما پیدا کنید.

منبع: https://bit.ly/380oDoj

  • بلاگ, سئو
  • 1556
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

95 درصد از آن‌ چیزی را که به دیگران می‌آموزیم برای همیشه در ذهن ما ماندگار می گردد.

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد