5 نکته برای تطبیق سئو و طراحی سایت

5 نکته برای تطبیق سئو و طراحی سایت

زمانی که تصمیم به بهبود عملکرد وب‌سایت خود می‌گیرید، باید همزمان به چند فاکتور مختلف توجه کنید. عموما انسان چه در زندگی و چه در بازاریابی تمایل دارد بر 1 یا 2 عنصر توجه کند، در حالی که ممکن است مواردی دیگر نیز وجود داشته باشد که همان اندازه مهم باشند. سئو در بهبود وضعیت وب‌سایت در موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است، اما همه چیز نیست! نکته مهم دیگر طراحی وب‌سایت است، وب‌سایتی که به خوبی طراحی نشده باشد ریسک ازبین رفتن تمام ارزش‌های ارگانیک ایجاد شده را افزایش می‌دهد. عمل یکپارچه سئو و طراحی وب‌سایت، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه عناصری بین سئو و طراحی وی مشترک بوده و این همکاری و تعامل را می‌سازد؟ در ادمه 5 روشی در این امر نقش دارند را معرفی می‌کنیم.

 

سازگاری با تلفن همراه

هر فردی که کمی با سئو و طراحی وب آشنایی داشته باشد، اهمیت سازگاری و‌ب‌سایت با تلفن همراه بر او پوشیده نیست. اگر به اینکه نکته توجه نکرده اید، چندین سال عقب‌تر از سایر رقبای خود هستید. حدود 5 سال پیش گوگل اعلام کرد سازگاری با تلفن همراه، عاملی مهم در رتبه بندی وب‌سایت‌ها در این موتور جستجو است. پس عدم توجه وب‌سایت‌ها به این نکته برای آن‌ها زیان‌اور خواهد بود. در سالیان اخیر درصد افرادی که از تلفن‌همراه خود برای جستجو استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که به روش سابق و با کامپیوتر یا لبتاپ این کار را انجام می‌دهند، افزایش یافته است. امروزه بیش از 50% ترافیک وب از طریق تلفن‌های همراه صورت می‌پذیرد، این یعنی بیش از نیمی از مخاطبان هر وب‌سایتی! اگر کسب و کار و یا وب‌سایتی به این نکته توجه نکنن، عملا نیمی از مخاطبین خود را از دست خواند داد. وب‌سایتی که نرخ پرش بالایی داشته باشد و به‌درستی در تلفن‌همراه یا تبلیت بارگزاری نشود، سیگنال‌های بدی به گوگل می‌فرستند و همین امر موجب کاهش رتبه ‌وب‌سایت در موتور جستجو می‌گردد.

 

طراحی قابل فهم

اهمیت محتوا و تاثیر آن بر سئو، بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال ممکن است عده‌ای متوجه نباشند که طراحی چه مقدار بر محتوا یا حداقل ارائه ‌آن موثر است. طراحی وب ضعیف گاهی منجر به ناخوانا شدن محتوا برای بازدیدکننده می‌گردد و این امر، موجب بروز بازخورد منفی از سوی کاربر و نهایتا گوگل می‌گردد. صفحاتی که بلوک‌های محتوایی عجیب و یا پیوندهای بی‌هدف زیاد دارند، بازدید کننده را نا امید خواهند کرد.

احتمالاً با وب‌سایتی مواجه شده‌اید که به دلیل طراحی نامناسب صفحه، محتوای متنی آن برای شما ناخوانا باشد، به طور مثال ممکن است رنگ متن آن با پس زمینه‌ای روشن و یا متنی سیاه با زمینه‌ای تیره رنگ ترکیب شده باشد. این طراحی‌های وحشتناک عموما در اواسط دهه 90 میلادی رایج بود و کاربر را فراری می‌داد. با این حال همیشه رنگ متن مشکل نیست، گاهی متن آن نیز بزرگ یا کوچک بوده و یا با فونتی ناخوانا نوشته شده است. همانطور که وب‌سایت‌هایی که با تلفن همراه سازگار نیستند کاربر را فرار می‌دهند، سایت‌هایی که ظاهر متن و رنگ صفحه ‌آن‌ها وحشتاک است نیز مخاطب را از خود دور می‌کنند.

طراحان وب با تکیه بر دانش گرافیک خود، وب‌سایتی خلق می‌کنند که خواندن متن آن برای کاربر راحت بوده و ارتباط بهتری با وب‌سایت برقرار کند. فضای سفید، طول خط و دیگر عناصر اضافی مثل تصاویر، همگی در توجه کاربر به سایت شما موثر هستند.

 

سرعت وب سایت

سرعت وبسایت به عنوان یکی از مهمترین جنبه‌‌های سئو تکنیکال شناخته شده است اما همین مهم، نقطه ضعف بسیاری از وب‌سایت‌ها محسوب می‌گردد. یکی از دلایل پایین بودن رتبه وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو، سرعت بارگزاری پایین آن‌هاست. به خاطر داشته باشید سرعت وب‌سایت به عنوان سیگنالی برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است، بنابراین می‌توان با کارهایی نظیر بهینه‌سازی تصاویر، حذف افزونه‌های غیرضروری، اجازه ذخیر مرورگر و مواردی از این قبیل، سرعت وب‌سایت را بهبود بخشید. ممکن است تصور کنید سرعت بارگزاری وب‌سایت شما افزایش یافته است، اما باید بدانید زمان بارگزاری یک وب‌سایت ایده‌آل چیزی حدود 2 ثانیه می‌باشد. درصورتی که این زمان به 3 ثانیه افزایش یابد، حدود نیمی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد. این نکته در تلفن‌های همراه اهمیتی دوچندان دارد، زیرا افراد در این شرایط زمان کمتری نیز منتظر خواهند ماند.

سرعت صفحه صرفا فقط برای کاربران مهم نیست، بلکه برای گوگل نیز اهمیت دارد، زیرا هرچه سرعت وبسایتی بالاتر باشد گوگل راحت‌تر در آن می‌خزد. اگر سرعت کم وب‌سایت موجب شود تا تعداد صفحات کمتری را بخزد، وب‌سایت شما با همان تعداد صفحه ایندکس خواهد شد و بخشی از محتوای شما بی‌فایده می‌شود.

 

نقشه‌‌های سایت

طراحی وب‌سایت می‌تواند از چند جهت موجب کمک در خزش موتورهای جستجو شود. یکی از مهمترین عناصر برای خرش بهتر موتورهای جستجو، نقشه سایت است. این قابلیت راهنمای موتورهای جستجو برای خرش در کلیه صفحات و مطالب موجود در وب‌سایت می‌باشد و فرصتی را ایجاد می‌کند تا بهترین صفحات وب‌سایت، برای موتورهای جستجو شناخته شود. این بخش مخصوصا برای دسترسی به وب‌‌سایت‌های بزرگتر و نیز مطالب تازه‌ای که ممکن است هنوز هیچ لینک خارجی نداشته باشند، بسیار حاز اهمیت است. علاوه بر این، زمانی که یک بازدید کننده برای اولین بار وارد وب‌سایتی شود با مراجعه به نقشه وب‌سایت، راحت‌تر می‌تواند در آن به جستجو بپردازد.

 

جلب اعتماد کاربران

برخلاف موارد قبلی، نمی‌توان اعتماد کار بر به یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کرد. با این حال جلب اعتماد افراد، سهمی زیادی در کسب رتبه خوب برای یک وب‌سایت را شامل می‌شود. طبق عادت و تجاربی که در مواجهه با وب‌سایت‌های قوی و پربازدید کسب شده است، افراد زمانی که وارد یک وب‌سایت می‌شوند طبیعتاً انتظار دارند همان وضعیت را مشاهده کنند. اصطلاحا افراد انتظار یک وب‌سایت تمیز و شسته رُفته را داشته تا بتوانند به راحتی در آن به جستجو بپردازند و به‌سرعت، مطالب مد نظر خود را بدست آورند. اغلب مردم به این قبیل وب‌سایت‌ها اعتماد بیشتری دارند. وب‌سایتی که قدیمی به‌نظر بیاید و یا استفادهاز آن سخت باشد، تصویر بدی از آن در ذهن بازدیدکننده ایجاد می‌شود و دیگر به آن مراجعه نخواهد کرد.

 

جمع‌بندی

پیوند سئو طراحی وب غیر قابل انکار بوده و بهوبد طراحی کار چندان سختی نیست. هنگام طراحی وبسایت‌تان نکات یاد شده را به کار ببرید. این امر موجب می‌شود تا در زمان کوتاهی رتبه وب‌سایت‌تان افزایش یابد.

از سال 86 فعالیتم رو در حوزه IT شروع کردم و علاقمند فناوری جدید در حوزه IT شدم ، از همان سال های اولیه به فکر راه اندازی کسب کار بودم و تا اینکه خودم رو به عنوان کار افرین پیدا کردم و عاشق کار افرینی شدم . در حال حاضر یک توسعه دهنده حرفه ای هستم و عاشق خدمت رسانی به مردم کشورم ....

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد