CDN چیست و چه مزیتی برای وب سایت دارد؟

CDN

امروزه یکی از دغدغه های مهم افرادی که دارای وبسایت هستند، سرعت بارگذاری محتوا برای کاربران است و بدون شک می توان گفت سرعت بارگذاری یک وب سایت می تواند تاثیر مثبتی بر روی رتبه بندی موتور های جستجو و جذب مخاطب داشته باشد؛ بنابراین افرادی که پشتیبانی سئو و پشتیبانی از سایت انجام می دهند باید همواره به دنبال راهی برای افزایش سرعت بارگذاری محتوا در وب سایت باشند. CDN یا شبکه تحویل محتوا، موضوعی نسبتا جدید است که تاثیر شگفت انگیزی در سرعت بارگذاری دارد. برای آشنایی بیشتر با CDN تا پایان این مقاله از شرکت پشتیبان وب همراه ما باشید.

CDN یا شبکه تحویل محتوا چیست؟

سرویس CDN برای کمک به صاحبان وب سایت و اهالی اینترنت ایجاد شده است و روشی است که با استفاده از آن می توانید محتوای وبسایت یا برنامه تلفن همراه خود را براساس موقعیت جغرافیایی، سریعتر و کارآمد تر به مخاطبان ارائه دهید. شبکه توزیع محتوا یا CDN از شبکه ای از سرور ها در نقاط مختلف جهان تشکیل شده است و نزدیک ترین سرور CDN به یک کاربر، Edge Server است. این شبکه با توزیع محتوا در چند سرور ابری به کاربر اینترنتی کمک می کند تا بتواند با نزدیک ترین سرور ارتباط بگیرد، محتوای وبسایت را دریافت کند و بهترین تجربه آنلاین ممکن را پیش رو داشته باشد. این سرویس همچنین باعث می شود تا سرعت دسترسی کاربر به محتوا چندین برابر شود و بار ترافیک را از روی سرور اصلی به سرور های پراکنده در نقاط مختلف انتقال می دهد. نکته قابل توجه این است که سایت هایی که از شبکه تحویل محتوا استفاده نمی کنند، سرور اصلی سایت، بار ترافیکی زیادی را به دلیل ارسال تمامی درخواست ها به شکل مستقیم و به سرور اصلی، تحمل می کند.

اهمیت استفاده از CDN

CDN با استفاده از نقاط دسترسی پراکنده در کشور های مختلف، ارتباط سریعی میان کاربر و سایت برقرار می کند و این افزایش سرعت یکی از مهم ترین فاکتور های مورد توجه سئو سایت است؛ بنابراین وقتی از شبکه تحویل محتوا استفاده می کنید، سرعت دسترسی کاربران و موتور های جست و جو به محتوای وب سایت افزایش می یابد و باعث افزایش رتبه سایت می شود.

سرعت از نظر موتور های جست و جو، عامل بسیار مهمی محسوب می شود و زمانی که سرعت بارگذاری سایت بهبود پیدا کند، خزیدن گوگل در صفحات افزایش می یابد، محتوای سایت سریع تر ایندکس می شود و رتبه سایت نزد موتور های جست و جو تغییر می کند. از طرفی دیگر، سرعت بارگذاری وب سایت ارتباط بسیار نزدیکی با تجربه کاربران دارد و باعث رضایت آن ها می شود. این رضایت به خاطر سپاری سایت در ذهن کاربر و افزایش بازدید را به همراه دارد.

چه مشکلاتی با CDN حل می شود؟

  • به دلیل استفاده چندین نفر از سرور ها در شبکه تحویل محتوا، هزینه ها کاهش می یابد.
  • نصب و راه اندازی این سیستم آسان است
  • این سیستم از حملات DDOS جلوگیری می کند و راه حل مناسبی برای جلوگیری از این حملات به سرور سایت است.
  • سرعت بارگذاری و نمای صفحات وب در سیستم بازدیدکنندگان به دلیل لود داده ها از نزدیک ترین CDN افزایش می یابد.
  • به دلیل غیر مستقیم و محافظت شده بودن بیشتر ارتباط ها، امنیت سایت افزایش می یابد.
  • با استفاده از این سیستم بهینه سازی سایت در موتور های جست و جو افزایش می یابد.
  • به دلیل لود بسیار سریع سایت، رضایت بازدیدکنندگان از سایت افزایش می یابد.
  • استفاده از این سیستم میزان پهنای باند را افزایش می دهد و باعث کاهش مصرف ترافیک اصلی سرور می شود.

جمع بندی

سرعت سایت یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سئو و تجربه کاربری است. شبکه توزیع محتوا یا CDN، از شبکه ای از سرور ها در نقاط مختلف جهان تشکیل شده است و محتوای سایت را در این شبکه بهم پیوسته کپی می کند. این کار باعث رفع مشکل کندی و تاخیر در بارگذاری می شود و درخواست کاربر از نزدیک ترین سرور پاسخ داده می شود. در نتیجه رضایت کاربران از سایت و رتبه سایت در موتور های جست و جو افزایش می یابد.

  • بلاگ
  • 250
  • 0
  • Share
  • (یک رای به این مطلب بدهید !)
    Loading...

ارسال دیدگاه

* .ایمیل ادرس شما منتشر نخواهد شد